Ostgifflar, det perfekta soppbrödet!

Till soppa måste man ha bröd, det tycker i alla fall jag.
Det är ju halva grejen med att äta soppa.
Förra veckan gjorde jag pumpasoppa, den blev supersmaskig!
Till det bakade jag ett bröd som jag faktiskt gör med eleverna på hem och konsumentkunskapen på jobbet.



Man gör en vetedeg som man fyller med ost och örtkrydda, på det viset behöver man inte krångla med smör och ost till. Mycket bra bröd att ta med sig ut i skogen, allt i ett liksom med soppan i termosen.


Gifflarna går naturligtvis att fylla med vilka godsaker som helst, jag tänker fetaost, soltorkade tomater osv.
Bara fantasin sätter gränser.


Jag bakade på ett närmalet vårvetemjöl från Landsberga gård, vilken jäskraft!
Supergott blev det!
Det är en utflykt jag kan rekommendera, massa gott i deras gårdsbutik.
Sist jag var där åt jag deras semla, mycket god!


Ostgifflar
12 st

                                                                        1/2 pkt jäst

1 msk flytande margarin eller olja

2 1/2 dl mjölk

1/2 tsk salt

Ca 7 dl vetemjöl


Fyllning:

100g riven ost

örtkrydda


Pensling:

uppvispat ägg


Gör så här:

Smält smöret, tillsätt mjölken och låt det bli 37°

Häll blandningen över den söndersmulade jästen och rör om

Tillsätt salt och största delen av mjölet, spar lite till utbaket

Knåda degen väl och jäs den ca 20 minuter under plastfolie eller handduk

Knåda sen degen igen så den blir seg och elastisk




Kavla ut den till 2 runda kakor

Skär varje kaka i 6 tårtbitar

Lägg på ost och örtkrydda



Rulla ihop till gifflar ( från basen på triangeln mot toppen på triangeln)

Var noga med att få toppen av triangeln på undersidan mot plåten, rullar lätt upp sig annars i ugnen



Låt jäsa på plåt under bakduk ca 15 minuter

Pensla med ägg och grädda i ugnen 225° ca 10-15 minuter beroende på ugn




Servera ljumna till en god soppa.


Jag får återkomma med receptet på pumpasoppan...


Ha det fint!

                                            Linda


 

Kommentarer

Ditte sa…
Tack! Ska äta soppa i morgon och jag testar gärna detta recept. Vill också gärna ha gott bröd till soppa.
Verkar perfekt att ha med ut också.
Jag bakar ganska ofta det här, går att fylla med allt möjligt gott. Som utflyktsbröd kan man lägga i både skinka, fetaost, soltorkade tometer och lite goda kryddor för att få de lite matigare. Några elever föreslog att man skulle göra några med Nutella till efterrätt :) Det skulle säkert bli smaskigt! / Linda

Populära inlägg