Daimpannacotta med gräddkolebräck

Jag erbjöd mig att göra efterrätten till bokklubben igår. Jag hade inte jättemycket tid så det fick bli något enkelt. Då faller jag ofta tillbaka på pannacotta, enkelt och fort gjort, går att variera i oändlighet och kan stå och stelna medan man äter middagen 😊👍🏼Sen är den relativt enkel att frakta också. 
 Så här kommer receptet på daimpannacotta med gräddkolebräck.


Bräcket är superenkelt att göra. Ta Werthers Original( hårda) och lägg på en plåt med papper.
Sätt in i ugnen, 180 grader, i ca 7-10 minuter. Håll koll så det inte bränns.


Dom ska flyta ut och bubbla upp men inte få någon färg.
Ta ut och låt svalna helt.


Pannacotta 8 portioner

8 dl grädde
3 dubbeldaim
2 dl gelesocker


Grovhacka daimen, spar hacket av en halv dubbeldaim till att toppa med.
Värm grädden och daimkrosset under omrörning på medelvärme till dess att chokladen smält.


Tillsätt gelesockret, rör hela tiden. 


Höj värmen och låt allt koka i 1,5 minut. Dra åt sidan och låt svalna lite innan du häller upp i formar.


Jag använder IKEAS låga 365+ glas. (29kr för 6 st) Superbra till desserter, som vattenglas och som läskglas till kvällschipsen 😊
Ställ allt att stelna i kylen. Behöver minst 2 timmar men kan förberedas dagen innan också.


Sen är det bara att montera ihop och servera.
Lite bär, daimkross och sen bräcket.
Det är gott med lite olika texturer och smaker, du får det lena söta i pannacottan, friskt och syrligt från bären och sen knapret från bräcket 😊👍🏼


Lycka till 👩🏻‍🍳

Kram Linda



Kommentarer

Populära inlägg