Svamprisotto

Vi har blivit med skog!


Makens dröm sen många år har varit egen skog för rekreation och jakt. Nu i höst klaffade allt och vi har tillsammans med hans bröder och fruar köpt en bit skog som nu ska förvaltas. I helgen som var tog vi en liten vända i skogen för att lära känna den och för att se om vi kunde hitta någon svamp.


Jodå, några små rackare hittade vi men det behövs nog lite mer tid för att det ska bli någon storlek.
Det kom ju bra med regn veckan innan så förutsättningarna finns.


Så lite gula kantareller, lite trattisar och en blomkålssvamp var det som fick följa med hem.
Allt tillräckligt för en svamprisotto. Blomkålssvampen vägde hela 418 g. Stora exemplar kan väga flera kilo!
Den kan vara lite svårrensad då den har många ”gångar”. Jag la den i lite vinägervatten för att driva ut eventuella hyresgäster 🐜 men det var helt tomt. Däremot flöt det upp rätt mycket jord, barr och annat bös som bara var att hålla bort sen så rensningen gick ganska smidigt.


Jag rensade svampen och delade i lite mindre bitar. En bit av blomkålssvampen sparade jag till dekoration.

Risottoris ( jag använde arborioris) Jag brukar beräkna ca 1 dl per person som ska äta och då får vi alltid en matlåda över.  Dottern var hemma, det betyder ingen lök i maten på grund av IBS men jag skriver med den i receptet. Så här gjorde jag....

Svamprisotto 

Koka upp 2 buljongtärningar och ca 1 liter vatten ( till 4 dl ris, annars ökar du på vattenmängden om du vill göra fler portioner)

Lägg svampen i torr stekpanna, låt vätskan koka bort, tillsätt sen lite smör och bryn svampen. Krydda med salt och peppar, jag använde timjan också , det skulle passa bra till blomkålssvampen läste jag och det stämde. Lägg sen svampen åt sidan så länge.



 Fräs riset och finhackad lök i lite smör och olja till dess att det blir lite blankt och genomskinligt.



Späd sen riset med buljong, lite i taget under omrörning.När du rör i riset frigörs stärkelsen och du får den där krämigheten vi vill åt. Tänk på att sänka värmen, precis som när du kokar vanligt ris. Det ska bara småputtra.



Under tiden riset puttrar kan du fixa till godsakerna som ska i på slutet men glöm inte att röra i riset då och då.
Jag gjorde lite topping genom att fritera en del av blomkålssvampen i airfryern.


Blanda ca 2 dl matlagningsgrädde med 1 äggula och grovriven parmesan efter smak och behag, ganska mycket alltså . Spara lite till att ha uppe på när du serverar.


Sen är det bara att späda med buljong och röra tills du är nöjd med risets konsistens. Brukar ta ca 20 minuter.
Låt buljongen puttra in ordentligt innan du häller på grädd/ostblandningen.
Rör om allt och låt osten smälta in ordentligt.
Smaka av med mer salt, peppar och timjan om det behövs.
Späd med mer buljong om det känns stabbigt.
Hellre lite lös när du serverar den för den efterdrar lite när du tar den av plattan och den svalnar lite.



Dekorera med ost och den sparade svampen.
Serveras med fördel tillsammans med ett gott vitlöksbröd. 


Nu har ju älgjakten startat här nere så man får vara lite försiktig i skogen kommande veckor men jag hoppas på några svampvändor till...

Lycka till i svampskogen 🍄

Ps. Här hittar du ett annat recept på risotto om du inte hittar någon svamp 😉

Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg