onsdag 23 mars 2011

Som äppelgrottor...

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett bra recept på äppelmuffins.
Jag gillar bäst när man får äppelbitarna i mitten av muffinsen,
som en grotta av smaskigheter liksom...

Börja med att hacka 2 äpplen i små tärningar, stek dem i stekpanna några minuter i rikligt med smör så de blir mjuka. Strö över kanel och strösocker.

Gör sen muffinsarna som vanligt:
100 g smält smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Häll smeten i formar, jag brukar ställa mina i en muffinsplåt för att de ska hålla formen bättre.
Ta sen en stor tesked med äppelfräset och klicka i mitten av varje muffins, tryck ner det lite.
Strö sen lite pärlsocker över muffinsen och grädda ca 20 minuter i 200 grader om du gör stora muffins (12/muffinsplåt)


Mycket smaskigt med ett glas med kall mjölk =0)
Funkar att servera med lite vaniljsås också...

Hoppas ni har en bra vecka!
Kram Linda

3 kommentarer:

Patricia sa...

Åh va gott det där lät .. och ser gott ut med så klart .. nu blev jag riktigt baksugen .. =)

Tack för tipset!!
Kram Patricia

Älskade pion sa...

Mumsigt!!!!!ha en fin helg vännen.Kramar Ulrika

Anonym sa...

Hej Linda !
Tack för alla goda recept du lägger ut. När jag blir sugen så hittar jag alltid något jag vill baka på din blogg.

Hälsa familjen
/Cicci Land