Skogsbad och svampmackor

En helg går fort!
Vi fick en hel del gjort på gården i alla fall, 
en hel del undanplockat inför vintern, utemöbler och sånt.
Vi fick också hjälp av en elektriker att koppla in sågverket, 
så nu är vi ett steg närmare egensågat virke till kommande projekt.
Det var också det som fick iväg oss till skogen en sväng på söndagen.
Det var ett tag sen jag var ut men Noa och Jonas och hans bröder är ju i full gång med jakten.


Zelda hänger gärna med så länge vi inte går mot vildsvinsåteln, 
då vänder hon och går tillbaka till bilen. 
Hon gillar inte vildsvinen.


Det har varit torrt länge så det har inte funnits något vidare med svamp i vår skog i alla fall. Förra vecka kom det ganska ordentligt med regn så vi var lite sugna på att kolla läget.


Men det primära var att få hem lite stockar för att kunna provsåga i det nya sågverket.
Så medan Jonas tog ut traktorn och fixade med att lasta det så plockade jag mossa till kommande arrangemang. Det ska göras vinterfint i kyrkan, tillverkas en del julgrupper som ska säljas till förmån för välgörenhet och så ville jag ha till mina egna krukor vid entrén.



Tänk på att du måste ha markägares tillstånd för att plocka mossa.
En del mossor är fridlysta och en del områden är skyddade.
Oftast brukar det gå bra att plocka för eget bruk om man frågar.



När vi klarat av det vi kom för att göra gick vi en extra sväng för att kolla svampläget.
Det fanns en del men väldigt mycket smått.
Behövs nog lite mer vatten och lite mer tid.


Där jag hittade svamp hade vildsvinen redan varit.
Dom har bra näsa för svamp.


Men lite blev det i alla fall i korgen och en fin och avkopplande promenad blev det.
Jag förstår verkligen konceptet med skogsbad. Det är otroligt avkopplande att komma ut i naturen och bara vara ett tag.
Alla borde få möjlighet att sitta på en stubbe i tystnad ibland.



Så kvällsmaten var ju given, svampmackor!
När jag bodde hemma kallade vi det för kleggmackor, men det låter inte lika gott.
Det beror på att man reder av det med creme fraiche så det blir en svampstuvning.



Medan vi rensade svampen snacksade vi lite. Pepsi Max och lite plock.
Kan tipsa om smetana med honung på som dipp till cornichoner.


Svampmackor

8 skivor bröd
1/2 kg svamp av valfri sort
 (går utmärkt att göra på burkchampinjoner )
1/2 gul lök
1/2 pkt skivad rökt skinka
(gott att steka med men det hade jag inte nu)
1 burk creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning 
salt och peppar



Förväll svampen
Stek den sen med lite smör och salt
Smula över buljongtärningen och tillsätt creme fraiche
Låt koka ihop och smaka av med mera salt och peppar.

Trattkantarellerna har ganska kraftig smak i sig själva.

Gör jag det med champinjoner och skinka brukar jag krydda med dragon också.
Det är bra smakkompisar.


Sen är det bara att klicka ut på skivat, smörat bröd och toppa med ost. 
Sen skjuts in i ugnen.
225° i ca 10 minuter beroende på hur mycket färg du vill ha.


Perfekt middag en söndag framför TV:n :)

Hoppas du har haft en fin helg och får en bra vecka!

Linda















 

Kommentarer

Populära inlägg