Grötbröd i långpanna

 Hej!

Bakade ett nytt bröd härom veckan, hittade ett recept på nätet någonstans och har som vanligt ändrat lite i det.  Jag har ökat på mängden en del för att få lite högre bröd som man kan dela i 2 delar, lagt till rivet äpple, linfrön och lite nyponpulver.  Tycker att det är så smidigt att baka i långpanna och det här brödet håller sig saftigt länge och är lika bra när du plockar upp det från frysen som det är färskt. Jag gillar det rostat också. 

Här kommer min variant på grötbröd.


Grundreceptet 

10 dl vatten

6 dl havregryn

50 g smör

50 g jäst

1 msk socker eller honung

2,5 tsk salt

10-12 dl vetemjöl


Mina tillägg:

2 rivna äpplen, 2 tsk linfrön och 1 msk nyponpulver

Dessa är inte på något vis nödvändiga men goda.

    


Gör så här:

Koka en gröt på vatten och havregryn
Klicka i smöret och låt det smälta ner på slutet.
Låt gröten svalna till jästvänlig temperatur.

Jag använde torrjäst så runt 40° funkar fint, har du färsk jäst så låt gröten svalna lite till (ca 37°)
Rör ut jästen i lite av gröten och blanda sen ner det i resten av gröten.


Här blandade jag i linfrön, äpple och nyponpulver.
Ta för vana att alltid lägga till dina ändringar innan du tillsätter mjölet, 
på det sättet blir det inte för torrt.


Tillätt mjölet, det ska fortfarande vara lite klibbigt, 
det är ingen deg som ska knådas och handskas med.


Låt jäsa ca 30 minuter


Tryck ut degen med lite blöta händer i en form med bakplåtspapper.


Skär i rutor efter tycke och smak, jag tycker att ca 20 är lagom i min långpanna som är lite mindre än den som hör till ugnen och med lite högre kanter.

Jäs ytterligare 30 minuter och grädda sen i ca 25 minuter i 225°C


Lycka till!
Linda

















Kommentarer

Populära inlägg