Gnocchi och halloumi i krämig tomatsås

 



Hej!
Tänkte dela ett middagsrecept med er, det var ett tag sen.
Det här har sitt ursprung i en rätt som dottern introducerade någon gång när hon var hemma och hälsade på. Då med mozzarella. Jag har gjort om det lite och det ser lite olika ut varje gång jag gör det beroende på vad jag har hemma. Men så här såg det ut igår.



1 paket gnocchi 
(vi åt middag två personer och sen blev det en matlåda till maken)

Ca 500 g tomater, i det här fallet körsbärstomater från trädgården.

1 liten mild chili 
(sweet banana från Impecta, mycket god, den ska jag ta frö från och odla nästa år också)
Det går lika bra med chiliflakes efter smak

Ca 10 klyftor inlagda vitlöksklyftor delade i halvor
(annars brukar jag riva ner en vanlig vitlöksklyfta eller två beroende på hur stora dom är)

1 pkt halloumi eller grillost av något slag

olja till stekning
I det här fallet stekte jag i oljan från den inlagda vitlöken 

Honung
Vinäger
basilika 
salt och peppar



Hacka och dela allt först



Stek osten och lägg åt sidan en stund
Stek sen grönsakerna mjuka, jag brukar mosa tomaterna lite extra



Tillsätt honung, typ en matsked, smaka av så det känns bra
Ju starkare chili desto viktigare med balansen med sötman i honungen



En skvätt vinäger av något slag, jag har just nu en god med lime och chili men äppelcidervinäger går precis lika bra. Smaka av och ta mer om du vill ha mer syra. Beror lite på hur mogna tomaterna är.



Låt tomaterna, vitlök och chili koka ihop så det blir simmigt

Sen är det dags att tippa i gnocchi och låta allt koka ihop. 
Gnocchi har också en lite redande effekt så du kan behöva slå på lite vatten. 

Tillsätt basilika 
Jag använde fryst




Här gillar vi den med mycket sås så jag tillsatte nog nästan en dl vatten mot slutet




Sen är det varsågod!

Den här går bra att göra utan ost också, eller med fetaost eller mozzarella.
Kanske skulle vara god med kikärtor som protein.
Testa dig fram :)

Linda

















Kommentarer

Populära inlägg