Vi hoppas på en fin höst

Hej på er! Länge sen sist!
Att tro att den här bloggen ska uppdateras kontinuerligt är inte realistiskt tyvärr. Det pågår för mycket i livet och vi har för många projekt på gång så jag kan inte lova mer än sporadiska livstecken.  Bloggen används dock fortfarande flitigt av många som receptbank och jag ser i statistiken att ni är flera hundra som är inne på bloggen under en vecka, vilket är jätteroligt. 
Fortsätt gärna använda mina recept, det gör mig glad.

Men vi kan väl sammanfattningsvis säga att vi trivs alldeles fantastiskt med vårt nya liv på landet.


Vi har bott in oss i huset och hundgården och hönshuset är klara och i bruk.
Vi har fått ordning på köksträdgården så pass att jag har kunnat odla där i år men en del finlir återstår.
Får se om jag kan göra ett eget inlägg om det framöver.


Vi njuter av vyerna från huset och har senaste veckan följt skördetröskornas framfart på åkrarna nedanför.


Vi plockar äpplen och har fyllt matkällaren med de sorter som går att lagra.
Vi äter plommon så det kommer ut ur öronen och marmeladen står i prydliga rader i matkällaren.


Potatisen är odlad enligt no-dig-metoden för andra året i rad och vi plockade i helgen in ca 80 kilo, så nu kan vi äta hur mycket pommes vi vill i vinter.


Vi har under våren och sommaren gått bikurs båda två och vi har en kupa på tomten sen mitten av juli. Den är nu invintrad och klar så nu håller vi tummarna för att samhället överlever vintern och kan ge oss smarrig honung nästa sommar.


Hönsen har blivit många, första kläcket gav 16 individer men nu är det 28 st i blandade åldrar.
På bilden ovan syns de tre yngsta, renrasiga Gotlandshöns med pappa Tommy på pinnen ovanför.


Förutom Gotlandshöns finns det även Creme legbar som syns här ovanför, Kopparmaraner och några blandisar. Dessa ger tillsammans en fin palett med ägg. En riktig lyx att kunna plocka in.


Kvällarna nu går åt till att förädla det vi plockar in, det formligen prutar ut grönsaker ur köksträdgården.
Nu hoppas vi på en lång, varm och fin höst så vi hinner njuta riktigt.

Sa jag att vi trivs? :)

Ha det bra till nästa gång jag tittar in.
Linda

 

Kommentarer

Populära inlägg