Trippelkaka

Hur inspireras ni till att prova nya recept? Jag surfar en del på Pinterest och instagram. När @brinkenbakar hade lagt ut bilder på dessa kakor på instagram var jag tvungen att testa. Jag gjorde mina betydligt mindre än hennes kakor så jag fick ut drygt 30 kakor på en sats.
Jag gjorde med vanilj, hallon och choklad. Tänker att man kan prova sig fram med olika smaker.... Det får bli ett annat inlägg.


Så här gjorde jag:

Trippelkakor  Ca 30 st gräddas i 175 grader.

250 g rumstempererat smör
4 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

2 msk siktad kakao till 1/3 av degen

1 1/2 msk frystorkat hallonpulver till 1/3 av degen
Ev lite livsmedelsfärg om man vill ha en starkare rosa färg

Vispa smör och socker pösigt med elvisp
Vispa ner ägget och gulan i smeten
Blanda siktat mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker i en egen bunke för att blanda ut bakpulvret ordentligt och rör sen ner det i smeten. Den blir smulig till en början men ju mer du vispar desto mer tar den ihop.

Dela degen i tre delar. Väg den om du vill vara noga.
Låt en vara som den är = vanilj
Blanda ner kakao i den andra och hallonpulvret i den tredje.
Jobba ihop till tre degar som håller ihop och inte smular.
Dela upp varje färg i ca 30 lika stora pluttar.
Jag vägde mina ( 10 g styck) för att få kakorna lika stora men ögonmått fungerar lika bra.


Rulla varje plutt till en boll


Ta en boll av varje färg, sätt ihop och rulla till en ny boll.
Lägg på plåten och platta till lite.


Tänk på att kakorna flyter ut lite så lägg inte för nära.


Grädda 10-12 minuter i 175 grader. Det kan vara svårt att se när kakorna är klara, håll koll på den ljusaste delen på kakan. Blir den för mörk är det risk att kakan blir knaprig i stället för seg. 
Den ska fluffa upp sig i ugnen och börja krackelera. När man sen tar ut den ska den liksom sjunka ihop och bli seg i mitten.


Tre smaker i en seg kaka, genialt! 👍🏼


Lycka till med baket 👩🏻‍🍳

Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg