Kanelbullekladdkaka

4 oktober är Kanelbullens dag!
Värt att fira om man gillar bullar.
Här hemma fanns det ingen jäst ( eller ork att dra i gång bullbak heller för den delen) så jag tog en genväg. Jag älskar genvägar !

Så det fick bli en kladdkaka med kanelbullesmak. 




Kanelbullekladdkaka ca 10 bitar

Sätt på ugnen på 175 grader
Smörj en form med löstagbara kanter

Smält 200 g smör eller margarin och låt svalna
Blanda 4 ägg med 3 dl socker
Tillsätt 2 tsk mald kardemumma och 2,5 dl mjöl
Blanda allt ordentligt, inte vispa!
Rör ner det smälta smöret och blanda väl.

Häll upp största delen av smeten i formen men spara sista decilitern smet.



Den sista slatten ska nu smaksättas med kanel.
Jag rörde i ca 2 -3 tsk kanel men du kan ta mer än så, jag hade velat ha lite tydligare kanelsmak. 



Ringla nu ut kanelsmeten i formen så att du får utseendet av en stor kanelbulle. Jag använde en plastpåse som jag klippte hörnet av bara.
På med pärlsocker och skjuts in i ugnen! 


Ca 15-20 minuter i 175 grader. Tänk på att den ska vara kladdig! Den eftergräddas lite efter att du tagit ut den också så låt den inte vara inne för länge. Lite dallrig i mitten ska den vara.



Låt den svalna lite och servera sen med lite lättvispad grädde. Mumsigt värre 😊



Inte som en kanelbulle men en riktigt bra kopia och genväg 👍🏻




Ha en fortsatt fin söndag!
Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg