Julpavlova

Gjorde en lite juligare pavlova till julfikat igår.
Samma grundrecept som jag använt tidigare som blir frasig och krispig på toppen och seg i mitten.
Men den här gången blev det lite juligare fyllning med granatäpplecurd, blåbär, granatäpple och färska fikon.


5 äggvitor (spar gulorna till curden)
3 dl strösocker

Vispa äggvitorna till ett fast skum
Tillsätt strösocker lite i taget under fortsatt vispning



Jag bredde ut smet till en botten på en plåt och spritsade ut en krans på en annan.



Om du gör en markering på bakplåtspapperet så vet du hur stor du ska göra pavlovan.
Jag brukar välja ut vilket fat jag ska använda till uppläggningen och använda det som mall.


Sen in i ugnen,  sätt ugnen på 170 grader (varmluft om du ska grädda båda plåtarna samtidigt.)
Sätt in plåtarna och sänk till 150 grader.
Grädda ca 45 minuter, stäng sen av värmen men låt marängen stå kvar i ugnen till dess att den svalnat helt.
Min fick stå kvar över natten.

Sen gjorde jag en curd som smaksättning

1 dl strösocker
1 helt ägg
2 äggulor
0,5 dl saft från citron
0,5 dl saft från granatäpple (jag använde granatäpplejuice)
50 gram smör, skuret i mindre bitar

1.Häll socker, ägg, saften från citron och granatäpple i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Rör hela tiden så att inte äggen skär sig.
2. När curden blivit tjock tar du av den från värmen.
3. Lägg i smöret och rör tills det har smält.
4. Låt curden svalna innan den används. 



Sen monteras den ihop.


3 dl lättvispad grädde breds ut på botten.
Ringla curden över grädden.
Lägg den spritsade marängkransen på grädden.
Toppa med frukt och bär och pudra sen lite florsocker på toppen




Nu tar den här fröken jullov.
Det har varit slitiga veckor i slutet av terminen så det ska bli skönt att vila lite och mysa med familjen.
Önskar er en fin jul!

Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg