Kladdkakans dag

Kladdkakans dag kan ju inte få glida förbi obemärkt 😊
En klassisk kladdkaka med vispgrädde i all ära men ibland vill man gå ”all in”.
Det gjorde jag den här gången, kaka, fluff, dajm och kolasås, en riktig kaloribomb.
Fluffet behöver förberedas och kakan ska vara helt sval när du lägger på eller spritsar på fluffet.
Så här gör du...


Kladdkakan

Rör ihop följande....

2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
100 g smält smör

Använd en form med löstagbara kanter. Kläm fast ett smörpapper i botten på formen och häll i smeten.
Grädda 15-17 minuter mitt i ugnen i 175 grader. Den ska fortfarande vara lite ”vobblig” i mitten men klar i kanterna.
Låt den svalna ordentligt. 


Fluffet

3 dl grädde
1 chokladkaka (ca 100g)

Häll 1 dl vispgrädde i en kastrull, bryt i en liten kaka god choklad, typ Marabou och värm försiktigt på svag värme under omrörning till chokladen smält helt. Det får inte koka. Låt svalna helt, helst över natten i kylen. Vispa sen upp chokladgrädden med ytterligare 2 dl vispgrädde till ett hårt fluff. Bred eller spritsa ut på kakan.



Dekorera efter tycke och smak med något gott, jag tog hackad dajm och lite kolasås ☺️
Jag bakade 2 kakor som fick följa med till personalrummet på min skola. Det var uppskattat 🥰


Får man fluff över.... då kan man servera det i små glas som mousse med lite strössel som en egen dessert dagen efter....


Sköt om er 💕

Linda



Kommentarer

Populära inlägg