Foccacia och löjromspizza

Ikväll är det dags för Mello igen. Jag börjar nog bli lite gammal för jag tycker att det är ganska tramsigt.
Men jag tittar med ena ögat och kollar instagram med det andra 😉

Blev sugen på foccacia så jag svängde i hop ett bröd till plickplocket jag köpt till middagen.
Recept ( typ) kommer här.... bakade lite på en höft.


Foccacia

1 pkt jäst
Ca 5 dl ljummet vatten
Ca 1 tsk salt
1 msk honung 
Ca 1/2 dl olja
Lite örtkrydda, jag tog lite timjan

Blanda detta tills jästen löst sig

Tillsätt sen mjölet, lite i taget
Jag hade durumvete hemma men det går lika bra med vetemjöl.
Jag mötte inte mjölet utan tog i tills dess det kändes bra, fortfarande lite klibbigt.
Skulle gissa runt en liter mjöl.


Låt det sen jäsa ca 30 minuter.
Jag tog undan ca 1/3 av degen som jag gjorde pizza av.
Återkommer till det längre ner.


När det hade jäst klart vickade jag ner degen på oljad plåt, 
plattade ut den och lät den jäsa en stund till på plåten.

Sen tog jag skaftet på sleven och gjorde gropar i degen. Ringlade över lite olivolja, gott när oljan lägger sig lite i groparna. Strödde över lite mer timjan och flingsalt. Tryck ner några svarta oliver.
Gott att trycka ner fetaost och soltorkade tomater också.
In i ugnen på 200˚C i ca 15 minuter.


Gott tillbehör till plockmat men även toppen till soppa.


Den sista tredjedelen av degen fick bli rompizza.
Jag gjorde en...

Vit pizzasås
1 dl gräddfil eller creme fraiche
1 dl finriven parmesanost
Salt och peppar efter smak



Ett litet tips:
Om du vill göra den råa löken lite mildare, låt den ligga i saltat vatten och dra minst 30 minuter.
Skölj sen i kallt vatten innan du använder den. Kan vara bra tex i sallader.


Bred den vita såsen på den runt utkavlade degen.
Skjuts in i ugnen tills gyllene, ca 10-15 minuter.


Strö över lite dill, klicka ut rom och gräddfil och servera genast.



Smaskigt!

Hoppas ni har en fin lördagkväll 😘
Linda

Kommentarer

Ditte sa…
Tack för fina recept! Dessa ska givetvis provas. Focaccian såg så god ut och likaså pizzan.
Och tipset med löken ska testas. Tycker ofta löken blir för "stark". I Spanien köper jag oftast silverlök som har en mycket mildare smak.
Jättefina och lockande bilder.

Populära inlägg