Sofies äppelkaka


Hur ser det ut hos er, har ni gott om äpplen i era trädgårdar?
Jag brukar plocka hundratals äpplen för att ta med till jobbet i mina föräldrars trädgård men i år är det nästan ingenting.
Fick med mig ett tjugotal hem sist vi var där och det räcker i alla fall till det viktigaste, en äppelkaka.


När jag var ung tonåring började jag skriva ner mina favoritrecept.
Min bästis och jag gillade att baka. Hennes mamma var fantastisk på att baka, laga mat, sylta och safta. Deras matkällare är än idag min målbild för den ultimata matkällaren. Sylt, saft och torkade kantareller i burkar i rader. Och burkskinka, det hade jag aldrig ätit förut men det gjorde att de alltid hade skinka hemma så vi kunde göra pizza. Drömmen :)
Hennes mamma lät oss hållas i köket bara vi städade och diskade efter oss. Det fortsatte även hemma hos oss. Min mamma såg till att alla basgrejer fanns hemma så vi kunde baka hemma hos oss också.
Jag tror att det är grunden till varför jag har det yrke jag har, hemkunskapslärare. 
Att tidigt få vara kreativ och testa sig fram i köket. Så värdefullt! Något jag försökt att föra vidare till mina barn.

Jag har många recept från den tiden i min bok. Att min bästis inte längre finns kvar hos oss gör dessa recept väldigt speciella för mig. Jag tänker lite extra på henne när jag bläddrar i min bok för det finns spår av henne bland både bröden, kakorna och desserterna , för att inte tala om kolan som även mina barn gillar att göra när sötsuget blir för stort.

Det här är hennes äppelkaka, håll till godo :)


Om man vill kan man lägga äppelklyftor, pudrade med socker och kanel, i ett fint mönster uppe på kakan men jag gjorde en äppelkompott i en kastrull som jag sen hällde på kakan.


Äppelkompott:
3 äpplen
0,5 dl socker
1-2 tsk kanel
2 msk margarin
1 msk vatten

Får puttra ett par minuter så äpplena mjuknar lite.

Smeten:
Smält 100 g smör och låt svalna

Vispa 3 ägg och 3 dl socker fluffigt

Vänd ner 3 dl vetemjöl och 1tsk vaniljsocker i smeten.

Rör sist i det smälta smöret

Häll upp det i en springform med smörpapper.

Häll kompotten över och strö över lite pärlsocker



Grädda ca 1 timme i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.
Känn efter med en provsticka om den är klar.


Serveras med fördel tillsammans med vaniljsås.
Det här ska vi ha till kaffet i helgen. 
Jonas vill ha det i en djup tallrik så kakan kan dränkas i vaniljsås :)


Hoppas ni får en fin helg!

Kram Linda






Kommentarer

Ama de casa sa…
Vilka fina minnen du har där i din receptsamling! Användbara med :-) Bakning är dock inte min grej. Det blir alltid fel. ALLTID! Och när det blir fel så blir jag sur och grinig, så för husfridens skull låter jag bli att baka :-)

Jag tror faktiskt inte att jag har sett ett enda äppelträd här i Spanien. Däremot kryllar det av apelsin- och citronträd.
Ja, Ama, det är tur att det finns många goda bakverk att köpa färdiggjorda för de som tycker att bakning är lite klurigt ;)
Lite avis på era citrusträd faktiskt 🍊🍋
Förstå så mycket gott man skulle kunna göra, citronmaränpaj, lemoncurd osv.
Kram Linda
Ditte sa…
Så gott! Tack för ett fint recept! Detta ska verkligen provas! Och vilka härliga minnen du har från er tid tillsammans. Väldigt värdefulla.
Visst är det kreativt både att baka och laga mat och eftersom jag inte har "annat kreativt" i händerna så blir det ibland en dos av detta.

Här i Torre ser jag inga äppelträd men det finns gott om äpplen i butikerna. Citrusfrukterna finns ju, men nu har de lite paus. Gjorde limoncello på citronr vi fick i juni och det finns kvar. Gott efter maten.

Tänkte på dig igår, då vi passerade Aldea del Mar.

Kram!
Ja Ditte, det är verkligen fina minnen 💕
Vad häftigt med egen limoncello 🍋 Läskande serverad iskall kan jag tro.
Kram Linda

Populära inlägg