Familjehelg

Den här helgen har vi ägnat åt ursprungsfamiljerna.
Vi började hos min syster i Mosås i fredags där mina föräldrar, 
syskon med bihang och avkommor samlats  <3  
Så mysigt! Extra mysigt att min lillasyster från Lycksele var där med sin familj.
Det blir inte så många gånger per år vi ses. Det är lite för stora avstånd.


Vi fikade och umgicks och åt och fikade igen :)


Lovisa hade bakat så goda croissanter med nutella i.


Det är ju sommar, så vi satt ute hela dagen nästan, 
men stundtals var det väldigt kyligt.


Men vi bäddade in oss i filtar :)


De har byggt pool i sin trädgård den här sommaren. 
Så fint det har blivit!
Vi gick runt och diskuterade lite hur man skulle kunna göra med krukor och planteringar kring poolområdet. Det kommer bli superfint när det är klart!


Det blev "bygg din egen pastasallad" till lunch.


Min svägerska hade bakat fantastiska kladdkakor.


Vädret bättrade på sig, kidsen badade i flera timmar och tränade in ett konstsimnummer som de visade upp och fick stora ovationer för.


Vi kunde lägga undan filtarna och behövde till och med fälla upp parasollet en stund.
Svensk sommar svänger snabbt :)


Sen blev det tacos och fredagsmys innan vi körde tilbaka till Västerås.

På lördagen kom Ebba äntligen hem.
Hon har tillsammans med ett stort gäng kompisar varit i Tanzania i nästan 3 veckor.


De har rest runt och besökt kyrkor och barnhem och avslutade 
med safari och några dagars sol och bad.


Vilken resa och vilka erfarenheter! 


Men mamman är glad att hon är hemma igen <3

Idag har vi firat Olof-dagen som egentligen var igår.
Det firas stort på makens sida av familjen då alla 3 bröder 
heter Olof precis som barnens farfar gjorde.


Vi grillade och jag gjorde en potatissallad med integrerad grönsallad.
Smidigt när man är många, jag brukar variera innehållet men den här gången gjorde jag så här:

Potatissallad för 12 personer
Ugnsrostade färskpotatisar som bas ( en full plåt med potatisar delade i kvartar)
Några nävar ruccola
1knippe hackad salladslök
2 askar körsbörstomater i olika färger.
1/2 burk inlagda vitlöksklyftor ( ringla över lite av örtoljan som dressing)
Några skivor finhackade soltorkade tomater
2 bitar halloumi som jag tärnade och stekte så de fick färg

Medan potatisen är i ugnen kan man hacka och blanda alla grönsaker så det är klart. 
När potatisen och osten har svalnat blandas allt på ett stort fat.



På Olofdagen firas årets alla namnsdagar och alla får paket av farmor  :)
*läs trisslotter :)


Farmor får vanliga paket precis som farfar Olof fick förr.
Han saknas oss lite extra en sån här dag när vi är alla på plats.

Lite nyttosaker fick hon i år, en snygg vit brandsläckare till stugan och nya grillbestick.
Å sen en snygg bricka som jag är lite sugen på själv... missade att fota den men lånar en bild från butiken där den finns : http://pier-one.nu/
Sjökortet över Mälaren.




Jag hade bakat en budapestrulle ( gluten och laktosfri) 
och svägerskan hade gjort en knäckig rabarberpaj.


Så vi fick i oss kalorier idag också så vi klarar oss ;)


Ebbas pojkvän Edvin som firade sin första Olofdag med oss fick en vinstlott av farmor, hela 90 kronor blev det :) En bra start i familjen ;)

En mysig helg!
Nu laddar vi för sista semesterveckan.
Det är nu allt som inte blivit gjort än ska göras ;)

Kram Linda

Kommentarer

Ditte sa…
Vilken härlig helg! Och så fint att träffas och tillfällen att fira är alltid trevliga.
Tack för ett fint recept på potatissallad. Ska endera dagen prova att göra den.

Brickan med sjökortet har jag sett just i Västerås i en butik på kajen vid Mälargatan. Jättefin! Du kommer säkert att köpa den till dig också.
vad roligt att din dotter kommit hem från sin resa till Tanzania. Vilka upplevelser!

Önskar er en fin sista semestervecka.
Kram!
Ja alla tillfällen att fira skall tas till vara :)
Precis från den butiken vid kajen är brickan,visst är den fin!?
Ja jag behöver nog en sån till mig själv tror jag ;)
Det är verkligen skönt att ha henne hemma igen, som mamma känner jag mig lite lugnare nu.
Men vilken fantastisk resa och vilka upplevelser de bär med sig för resten av livet.
Kram Linda
Ami sa…
Så roligt att ni har kunnat träffas allihop! Och jag förstår att du tycker det är skönt att ha dottern hemma igen!
Tack för tipset med potatissalladen!
Kram
Ja familjen är ju familjen , det är något särskilt <3
Ja det är verkligen skönt att ha henne hemma.
Är nog lite hönsmamma, vill gärna ha barnen nära men börjar förstå att det inte kommer att fungera så ;)
Bara att vänja sig :)
Kram Linda

Populära inlägg