Alsta trädgård

Härom dagen gjorde vi en liten utflykt till Alsta trädgård i Öresundsbro. 
Ligger mellan Enköping och Uppsala. 

Jag har varit här förut, för 5 år sen ungefär. 
Här kan du läsa om det besöket:

 

En gammal nedlagd handelsträdgård har fått nytt liv som upplevelseträdgård.
Lite vildvuxen men charmig och avkopplande.


Det sitter ganska bra med skyltar om vad det är för växter om man hittar något man gillar.
Dock finns det bara ett fåtal växter till salu i butiken, mest pelargoner.


Eftersom glasen i växthusen är borta är det bra om det är uppehåll vid besöket.
Det fläktade skönt under vår promenad trots att solen låg på.


Det kan vara ganska mycket folk utan att det känns trångt.
Det finns gott om sittplatser i fiket.


Olika rum är uppbyggda och det finns lite olika sittplatser.


En liten butik med hantverk finns i anslutning till caféet.


Det finns sittplatser både ut i trädgården och inne i växthusen.


Vi hittade sköna platser i skuggan där vi avnjöt en god salami/brie smörgås.
Det finns pajer, sallad och bakade potatisar också förutom kaffebröd.


Det finns också en hel del konst, träskulpturer, tavlor mm.


I ett av husen finns det konstutställningar som varierar över tid.
Just nu var det målningar av Monica Killander


Så här står det på hemsidan:

Monica Killander – måleri
Alltsedan mitt år på konstskola i början på 90-talet har jag målat, till och från, parallellt med mitt ordinarie yrkesliv. Jag har också ett antal gånger ställt ut i olika sammanhang. 
Att måla är för mig att få tillträde till en process på många plan, ett skeende med flera nivåer. Att arbeta med en bild blir ett samtal med mig själv. Mina minnen och känslor
Med mina bilder vill jag förmedla stämningar. De är abstrakta, ofta föreställande och ibland avbildande


Tavlor och skulpturer av Margareta "Täxas" Johansson
 tilltalade mig men sen är jag ju väldigt förtjust i rost :)

Så här står det på hemsidan:
 
Margareta ”Täxas” Johansson
Skrot&Korn ät temat för mitt skapande. Materialet jag använder är oftast vardagligt och återvunnet. Jag vill få till spännande möten mellan olika material och former och ge gamla till synes förbrukade ting ett nytt liv och funktion. Gärna med en klurig titel.Välkommen att söka guldkorn bland allt mitt skrot. Hoppas att skaparglädjen smittar av sej!”


 Båda dessa håller sin utställning till 27 augusti.



Det finns även sittplatser inomhus om vädret skulle vara sämre.
Jag älskar tavlorna med tupparna <3


Vackra nyckelharpor byggda av ägarens far om jag inte minns fel.


Växthusens stålkonstruktion ger härliga skuggspel i trädgården.


Vindruvorna i växthusen hade kommit betydligt längre än mina här hemma som växer på friland.
En mysig utflykt :)

Här kan du läsa mer om trädgården och öppettider: http://www.alstatradgardar.se/index.htm

Kram Linda


















Kommentarer

Ditte sa…
Jättetrevligt att få följa med till Alsta trädgård. Här har jag inte varit tidigare trots att det inte är så långt bort från oss. Men sedan ett par år har vi inte längre bil utan åker kommunalt och då blir det mest resor dit det är lätt att ta sig med buss eller tåg.
Jag vet att jag hade tuyckt om ett besök här men njuter av dina vackra bilder och det du beskriver. Stort tack!
Kram!
Ja det är ett mysigt ställe och lite roligt att det är olika utställningar över tid.
Förstår att det blir krångligt att ta sig till ett sånt när ställe utan bil men nu vet du att det finns om du får möjlighet att göra en utflykt med bilburna vänner någon gång :)
Kram Linda
Ami sa…
Vilket trevligt ställe!
Så mysigt att strosa omkring där i allt det vackra!
Kram
Ja det är verkligen mysigt.
Jag älskar att hitta små mysiga ställen inom rimligt avstånd som dessutom har gott fika.
Älskar fika :)
Kram Linda

Populära inlägg