Gäddfiske och renbeföring

När vi är i stugan på vintern brukar vi alltid sätta ut gäddsaxar.
Man pimplar lite småfisk, mört eller abborre, som man agnar med och sänker ner i ett borrat hål i isen.
Isgädda är mycket godare att äta än sommargädda som har en liten bismak av dy tycker jag.
Godast är nog ändå den saltade och soltorkade gäddan :)


Det blev några riktigt fina gäddor!


Hålet hinner frysa från ena dagen till den andra så man får hugga upp det på nytt.


Min pappa stoppar händerna i det iskalla vattnet för att ta bort isen och kolla saxen.
Tyvärr hade vi tappat flera saxar på grund av att reven gått av.
Mycket irriterande tyckte fiskarna.
Så beslutet togs att plocka upp alla saxar och helt enkelt byta ut reven.


Detta gjordes senast av min pappa och Jonas för 21 år sen räknade de ut så det var kanske dags ;)


Pyssel vid matbordet. Tror det var 15 saxar som renoverades.


Sen ut på isen igen med nya agn.


Här på södersidan av min farbrors hus ser man hur gäddorna hänger på tork i vårsolen.
Hoppas på att de ska ha torkat färdigt till dess att mamma och pappa kommer ner till södra Sverige igen.


Vi fick några mysiga dagar tillsammans och barn och hundar njöt, ja vi andra också förstås :)


Tindra blir 11år i sommar, hon har blivit väldigt grå om nosen.


Valpen har hunnit fylla 1 år och ska väl kallas unghund numer om det ska vara rätt.


Tråkigt att åka hem när det fina vädret kom...å så visste vi att samerna stod i startgroparna för att flytta sina renar över sjön nedanför stugan. Det hade jag velat se, så häftigt med tusentals renar som ska förflyttas. Inte så vanlig syn, de flyttas oftast med lastbilar annars tror jag. 

Så typiskt, dagen efter vi åkt hem fick vi höra att renarna flyttats. Har lånat några bilder från Inge Darnemo som var på plats.


Hade varit häftigt att se!
Fler bilder från renbeföringen hittar ni på hans facebooksida!  https://www.facebook.com/inge.darnemo/


Häftigt! :)

Kram Linda












Kommentarer

Populära inlägg