Päronmarmelad med ingefära


Päronträdet gav mycket frukt i år. 
Tyvärr är det inga goda ätpäron, de är alldeles för sträva. 
Tror det är gråpäron av något slag men vi vet inte säkert.
I helgen plockade jag upp en del från gräsmattan och fick för mig att provsmaka.
Inte så tokigt ... jag undrar om frostknäppen härom natten gjort sitt till? 
De var inte alls så sträva längre. Ganska söta faktiskt.
Bestämde mig för att testa göra marmelad.
Det blev riktigt bra faktiskt! :)



Här kommer receptet om du vill prova! 

Päronmarmelad med ingefära

1 kg skalade delade päron ( utan skal och kärnhus)
1 kg syltsocker
1 tsk malen ingefära ( går säkert bra med färsk om du har det men tänk på att den är lite starkare än den torkade malda)

Skala och dela päronen i bitar. Släng kärnhusen.
Koka upp päronbitarna med syltsockret och ingefäran
Koka tills bitarna mjuknat, 5-10 minuter beroende på hur stora bitar du har.
Jag körde lite med stavmixern i kastrullen på slutet för att göra den lite slätare.
Ta bort eventuellt skum på ytan med en sked.
Häll upp på rena, varma burkar ( jag ställer dom i ugnen ett par minuter innan)
På med locken och låt svalna. Förvaras kallt!


Snabbt och enkelt!
Supergott till ostbrickan :)

Kram Linda


Kommentarer

Populära inlägg