Marmelad på gröna tomater och vanilj

Har plockat in de sista tomaterna från stugan.
Han precis innan frosten :)

Svårt att få dem att mogna bra i efterhand tycker jag så lördagspysslet här blev att göra marmelad på allihopa. 


Jag hade ganska precis 700 g omogna tomater av olika sorter.
Delade dem i mindre delar och kokade upp med knappt 5 dl syltsocker.
Som smaksättning hade jag i mald vaniljstång. Man ser de svarta flaggorna i de färdiga burkarna.
Det går lika bra att lägga i en urskrapad vaniljstång eller använda koncentrerad vanilj.
Ca 10 minuter kokade det. Då var det fortfarande lite stora bitar av tomaterna tyckte jag så jag körde lite med stavmixern tills jag var nöjd med koncistensen.
Sen hällde jag upp det på varma burkar och satte på locket. 


Jag har gjort den här varianten förut något år och den är mycket god till ostbrickan! 


På tur står nu alla nerfallna päron...
Det får bli morgondagens jobb!

Hoppas ni har en bra helg!
Kram Linda


Kommentarer

Populära inlägg