Rabarber och jordgubbspaj med mynta

Säsongens första rabarber hamnade inte helt oväntat i en paj :)


Mina föräldrar kom på besök och pappa ringde innan med önskemål om denna smakkombination som han hört någonstans. Han stod för jordgubbarna och jag stod för rabarber och mynta . 


Jag gjorde en vanlig smuldeg på 3 dl mjöl, 1 dl socker och smör tills den blir lagom smulig, brukar bli runt 100 gr. Jag gör den i matberedaren.
Sen hackade jag rabarber och delade jordgubbar tills formen blev full, svårt med mått, det beror så på vilken pajform man använder :)
Sen skulle myntan hackas och strös över... Här uppstod lite förvirring och stress så jag missade det momentet ( jag lagade rådjursgryta och ris samtidigt och det blev lite mycket där en stund) och ställde in den i ugnen efter att ha smulat över degen.
Nåja, vi löste det med att servera resterande jordgubbar och den hackade myntan vid sidan av pajen och det gick utmärkt :)


Men nästa gång får den följa med ner i pajen för pappa hade rätt, det var en mycket bra smakkombination ! Såklart serverades den med vaniljsås! 


Idag får altanen sig en omgång med högtryckstvätten och jag har rensat rabatterna runt poolen. Jonas är och hjälper sina föräldrar i stugan och när han kommer hem ska han montera isär poolsargen och smörja poolskyddet. Sen är det bara att slänga i poolroboten så den får städa upp botten innan vi slår i gång värmen :) alltid härligt när sommarsäsongen drar i gång och man har allt framför sig!
Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Linda


Kommentarer

Åhh... pajen såg väldigt smarrig ut! Min rabarber har inte kommit så långt att jag törs ta av den ännu...

Populära inlägg