Dumlegömmor

Ja här hemma fortsätter vi med köket.
Några handtag har kommit på plats och jag har plockat in i några fler skåp och lådor. 
Vi fortsätter i morgon eftermiddag. 
I morgon förmiddag har vi familjegudstjänst i kyrkan och idag övade kören och kompet. 
Jag var dit med lite fika i pausen.
Ebba hade bakat Dumlegömmor i går kväll och så svängde jag i hop lite små muffins. 
Det var uppskattat :)


Supergoda blev dom, dumlegömmorna!! 
Värda att baka igen, helt klart!
Tänkte att ni skulle få receptet.

Dumlegömmor
Ca 30 st

100 g margarin
1 dl farinsocker
5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk sirap

2 påsar dumle som fyllning och strösocker att rulla kakorna i.

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader

Blanda det rumsvarma smöret och farinsockret till en jämn massa, vänd ner socker och blanda ihop.  Blanda ner äggen och sirapen i sockersmeten och blanda runt. Rör ihop vetemjöl, kakao och bikarbonat  i en egen skål och vänd sen ner det i sockersmeten. Arbeta sen ihop till en smidig deg.  

Dela degen i ca 30 lika stora bitar, eller så många som du har dumlegodisar.
Rulla till bollar, tryck in en dumlegodis i varje och rulla igen så att dumlen göms inne i bollen. 
Rulla bollen i lite strösocker så att den täcks.
Lägg på en plåt. Tänk på att dom flyter ut lite så lägg dom inte för tätt!
Grädda mitt i ugnen ca 7 minuter. 



De ska flyta ut lite och krackelera och dumlen kan börja sippra ut lite.
Då är de klara :)

Mycket goda vill jag lova!!

Sen blev det små minimuffins med hallon i också :)


Vi har haft superhärligt väder här de senaste dagarna, soligt och varmt.
I går kom bakslaget... Snö !!
Men fortfarande soligt.


Det blir nog inte liggande så länge kan jag tro....


Hoppas ni har en mysig helg !!
Kram Linda








Kommentarer

Populära inlägg