Ängsyra

Har fixat lite i min kryddrabatt.
Som vanligt med hjälp av Tindra ;)


Mitt i rabatten står rosen "Eden" för det var det varmaste stället
 i trädgården där hon fick plats ;)
Oreganon fick flytta ut i en vanlig rabatt

Eden blommade så fint förra sommaren men har frusit ner mycket i vinter, 
jag fick klippa bort massor.

Mot väggen växer en vindruva (som jag inte minns namnet på och inte verkar 
ha skrivit om i bloggen heller, får leta efter en etikett), timjan och citronmeliss.

Salvian i framkant trodde jag var död men nu kommer det lite grönt på den 
så den får stå kvar ett tag så får vi se hur den mår....

Köpte en ny marockansk mynta, lite mer persilja för att stötta upp
 de stackars spröt som är kvar från förra året, en basilika och en ängsyra.

Ängsyran är helt ny för mig men den var vacker :) 




Jag tänker att dom är goda i sallader och kanske till fisk....
Någon som har testat?

Den har hög C-vitaminhalt och funkar mot skörbjugg om inte annat ;)
Bladen kan användas på sår och roten och frukten (blir det alltså frukt på den också?)
är ätliga och användes förr till nödbröd.



Nu har vi nästan ätit upp hela första skörden av rädisor och ligger efter med nästa :(
Tar nog några veckor till....


Nu blommar "Therese Bugnet" så vackert och sprider sin väldoft vid poolen.

Här påtar vi vidare idag och njuter av vår långa helg. 
Vackert väder och varmt, nästan lite för varmt för att orka gräva och stå i :)
Vi hade tänkt måla insidan på planket men det är för soligt.

Jag har målat rosenpergolan vid poolentrén men det gjorde jag
 vid 21-tiden igår när solen var på väg ner bakom träden.
Ska ta den andra sidan nu innan solen kommer runt.
Ja, ja , vi får väl sola och bada istället tills det blir lite sämre väder så vi kan arbeta ;)

Hoppas ni får en fortsatt fin dag!
Kram Linda


Kommentarer

Populära inlägg