Enkel fetaostsås

Härom dagen åt vi rostade rotsaker. En ständigt återkommande rätt i det här huset då det är en av dotterns favvorätter. Det passar utmärkt till alla sorters kött och kyckling, sköter sig själv i ugnen och sonen som är rätt kräsen när det gäller grönsaker kan alltid äta bara potatisen ;)

En snabb och enkel sås till brukar oftast vara en creme fraiche-sås med någon typ av kryddning. Att blanda i ett par matskedar pesto till exempel är perfekt till kyckling. Den här gången hade jag med rödbetor bland de rostade rotsakerna. Jag rostar dem oftast i en egen form då de har en tendens att färga potatisen lite oaptitligt rosa. Man kan strö den över allt på slutet istället när allt är klart så slipper man färgningen. Till rödbetor finns det nog bara en sås att göra. 

Fetaostsås!


Man blandar helt enkelt en burk creme fraiche med en förpackning fetaost som man mosat med en gaffel.



Krydda efter behag. 
Jag använder svartpeppar och flingsalt. Den här gånget ett chilisalt som jag fick av min syster i Örebro sist jag var där. Gott med en lagom hint av chili.



Rör i hop allt och servera!
Busenkelt!

Den salta smaken av feta mot den söta rostade rödbetan är underbar och man kan äta bara det till middag faktiskt ;)

Här har vi sjukstuga. Sonen hade någon magåkomma i går men repade sig snabbt. Ingen av oss andra verkar ha tagit åt oss. Maken drog från stan för att vara säker ;) Kommer hem i morgon igen. Vi håller på våra 48 timmar för att vara säkra och jag är hemma med honom i morgon också. Med tanke på att jag jobbar i ett kök om dagarna så känns det bra att vara säker innan man går tillbaka till jobbet. 

Så vi hoppas att vi är OK tillhelgen då barnens kusiner kommer hit för att fira Ebba lite i efterskott... å så är det ju Mello!!


Kram på er och hoppas att ni håller er friska!
Linda

Kommentarer

Populära inlägg