Lussekatter med vit choklad

Jag ser ljuset i tunneln! 
Nu är jag snart klar med utvecklingssamtalen och omdömena.
Nu på lördag står jag och Maria på julmarknad på Anundshög mellan 10-15 med
 WänaHem och sen återvänder livet till det normala igen.
Efter det ska jag julpynta och mysa här hemma.

Jag tjuvstartade dock i lördags med att baka lussekatter.
Jag satte degen i fredagskväll och lät den kalljäsa i kylen över natten
 och bakade sen ut den på lördagen. Hade inte ork för att baka på fredagskvällen, 
då låg jag utslagen i soffan med en godispåse ;)

Jag fyllde dem med smör, vaniljsocker och hackad vit choklad (ca 100 g). Mums!
Jag kavlade ut degen som vanligt, bredde på fyllningen och vek den sen dubbel och skar den i strimlor.


Några blev vanliga snurror och några blev snurrade lussekatter.


Penslade dem med ägg när de hade jäst på plåten och strödde över pärlsocker.
Är inte så mycket för russin.... socker är mer min grej ;)
En lite annorlunda variant på lussekatter men mycket goda kan jag lova!


Här kommer receptet på grunddegen:

Lussekatter 
ca 25 st

100 g smält smör (el margarin)
5 dl mjölk

Värm det till 37 grader
( eller låt det svalna helt om det ska kalljäsa över natten)

1 pkt jäst
1-2 pkt saffran (jag hade 2)

Smula jästen i en bunke. 
Häll över degvätskan och blanda i saffran, 1 tsk salt och ca 1 dl strösocker

Tillsätt vetemjöl tills degen inte längre klibbar fast vid bunkens kanter.
Ha inte i för mycket mjöl för då blir de torra.
Så löst som möjligt utan att den klibbar fast.
Ca 12 dl vetemjöl går det åt

Jäs i bunken ca 30 minuter under bakduk om du haft ljummen vätska,
 eller över natten under plastfolie om du använt kall vätska.

Knåda ordentligt så du får igång glutentrådarna, 
baka ut och låt jäsa på plåten ca 40 minuter.
Pensla och grädda ca 5- 6 minuter tills de fått fin färg.

Kram på er!
Linda




Kommentarer

Populära inlägg