Stämpelkakor

Min kakstämpel har fått jobba igen och jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet på degen. För med eller utan stämpeln så är degen god! Och den fungerar att göra skurna kakor med alldeles utmärkt! Gäller att hålla fingrarna borta från degen bara ;)

Gör så här:
Blanda följande i en matberedare...

250 g smör el marg. Ska inte smältas!
2 1/4 dl florsocker
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
Ca 4 dl mjöl
1 äggula
2 tsk vaniljsocker eller en knivudd koncentrat

Blanda till en fast deg som får vila en timme i kylen.

Baka sen ut kakorna (18 st runda bollar i mitt fall som man sen plattar till och sen stämplar på)

Grädda i ca 10 min i 190 grader tills de blir gyllenbruna i kanterna. Kortare tid om du gör flera mindre kakor.

Lycka till!





Kram Linda

Kommentarer

Kerstin sa…
Vilka jättefina kakor! Synd bara att jag precis idag börjat mitt nya liv. Igen.
Anneli sa…
Vad käckt!
Visste inte att det fanns kakstämplar............

Kram Anneli

Populära inlägg