Salvia i överflöd?

Jag har två ruggar med salvia i min trädgård. Jag tycker att de doftar underbart!
Funderar alltid på våren om de har klarat vintern.... 
de är ganska skraltiga och tilltuffsade på våren
 men de brukar ta sig ganska snabbt när värmen kommer.


Har du salvia i överflöd i din trädgård? Tur för dig i så fall!
 Då kan du göra den här smarriga såsen till alla grillkvällar i sommar =0)

Vi hade den till lammet i påskas och den var underbart god. 


Salviasås

5 dl crème fraiche
1 kruka salvia eller en näve om du har tur och har den i trädgården
½ citron
3 vitlöksklyfta
1-2 msk honung
2 msk vit balsamvinäger
½ msk flingsalt
svartpeppar

Finhacka salvian och blanda ner i crème fraichen.
 Riv ner skalet på citronskalet i röran.
 Hacka vitlöken och rör ner tillsammans med övriga ingredienser. 
Smaka av med salt & peppar

Jag hackade lite extra salvia som jag strödde över och ringlade lite olivolja på.

Servera till grillat.

Kommer garanterat bli en stammis på våra grillkvällar!

Kram Linda

Kommentarer

Det här låter smarrigt, bäst att samla på sig lite recept för rätt vad det är så börjar grillsäsongen=)

Jag har några olika kryddväxter som jag drivit upp, jag hoppas att jag kan plantera ut dem i trädgården senare.

Ha en fin fin kväll!
Kram,
Regina
Nä är ingen flitig användare av salvia, inte alls ska jag säga. Är så dålig på det här med kryddor osv. I vilka maträtter dom passar i osv.
Så tack för tips :)
Kramar Helena
Ser mumsigt ut.Kikar in för att önska dig en skön helg.Kram Ulrika
Anneli sa…
Nä, har ingen salvia i min trädgård.
Kanske skulle försöka...........ditt recept verkade ju jättesmarrigt.

fin helg,
Kram Anneli

Populära inlägg