En favorit

Pioner är en av mina verkliga favoritblommor. Stora svulstiga blommor, som bulliga moln.
Kan inte få för många!
Det här är rabatten som jag visade för något inlägg sen men då var det rosen som var i fokus och pionen var i knopp. Nu vilar rosen lite, men nya knoppar är på gång. Istället har pionen tagit över showen. Den har aldrig varit så stor som i år, haft så många blommor och den har heller aldrig blommat så tidigt som i år. Den brukar blomma runt midsommar ungefär.

Dessa bilder är tagna i början av veckan.
Nu regnar det här och alla blommor ligger längs marken =0(


Följande bilder är alla på blommor från samma planta men i olika stadier



De börjar som rosa, för att sen blekna mot vitt. En hade lite mörkare rosa i mitten också.
Är det någon som vet vad det är för sort?

Vi grävde fram den ur tujasnåret när vi flyttade hit för 8 år sen. Jag hejdade grävaren när jag såg två små taniga röda skott som stack upp ut jorden. Pionens röda vårskott känner man ju igen på långt håll. Den hade levt ett förtvinat liv där under alla tujor och kryptall men i år har den verkligen tagit revansch.

Efter en lång skolvecka är det nu äntligen helg. Eleverna hade avslutning i torsdags, jag fick en sådan fin ljuslykta av mina fina 7:or som passade jättebra på uteplatsen.
Nu är det bara studiedagen på måndag kvar, sen är det sommarlov för mig också!
Ska bli väldigt skönt =0)
Kram på er!
Linda

Kommentarer

Visst är Pioner divan bland blommor=) Så underbara med sina blommor likt kjolar med lager på lager med tyll...Jag vet inte vilken sort du har tyvärr. Synd är det också att blommorna blir så tunga när det regnar. Jag brukar klippa av dem och sätta in stora buketter när det har hänt. I år har vi satt ett extra stadigt stöd som är lite högre runt Pionen, hoppas det hjälper. Än har inte min slagit ut.

Härligt att du snart får sommarlov! Önskar dig en skön helg fram till dess!
Kram,
Regina
Visst är pionen ljuvlig.Tyvärr vet jag inte vad den heter,men fin är den.Vad skönt med sommarlov.Kram Ulrika
Bonnfrua sa…
Ingen aning om sorten, mina vita är lite mer rosa och gamla.
Knyckte några "näbbar" från Mormor och Morfar för 8 år sedan och nu som först är de stora och frodiga med riklig blomning. Så de tar god tid på sig...
Och vackra är de!!!

Populära inlägg