Sköna lediga dagar

Hoppas ni har sköna lediga dagar, det har vi! Nu har jag sovit igen massor genom långa härliga sovmorgnar. Barnen verkar nöjda med att bara strosa omkring här hemma, det är skönt att inte ha några tider att passa. Mina föräldrar och lillebror har varit här några dagar, vi har haft lilla julafton. Tyvärr kunde min syster med familj inte komma hit, de satte sig själva i karantän efter att ha firat jul där magsjukan härjade. Det är vi tacksamma för, magsjuka är nog det värsta som finns tror jag, men det var supertråkigt att de inte var med här hemma såklart.

Tänkte ge er ett dessert tips så här inför nästa helg. Det här är en av mina favoriter, har hunnit servera den 2 gånger redan under julen för den är såå god! Den är syrlig, söt, kryddig och lätt, passar perfekt när man ätit sig riktigt mätt och egentligen inte orkar något mer, som efter ett julbord eller en god nyårsmeny kanske...


Apelsinsallad


1 apelsin per person


1 dl koncentrerad apelsinjuice


9 msk farinsocker

1½ krm malda nejlikor

1½ tsk malen kanel

Den här kryddlagen räcker galant till 10-12 personer beroende på hur mycket man tar, apelsinerna anpassar man efter antalet personer, 1 apelsin/person.


Tillbehör: ca 3 dl lättvispad mellangrädde


Blanda farinsocker med kryddorna och juicen. Skär av ett litet ”lock” i varje ände av apelsinerna. Skär därefter bort skalet på sidorna med en vass kniv så att apelsinköttet blir synligt. Skär sedan apelsinerna i skivor och sen i ”tårtbitar”, lägg i portionsskålar. Häll socker/kryddblandningen över apelsinerna i de små skålarna, ca 1 -2 msk/port. Ställ skålarna kallt före serveringen. Vispa sedan grädden fluffig. Klicka på lite lättvispad grädde strax innan serveringen.

Jag strödde över lite granatäppelkärnor sist jag gjorde den och det blev både vackert och gott men är inte nödvändigt.



Det blir mer recepttips närmaste dagarna, det är ju nu när man är ledig som man hinner baka och laga mat. Härligt! Sen efter nyår tar vi tag i julkilona ;0) Nu njuter vi!
Kram Linda

Kommentarer

Vad tråkigt med magsjuka hos din syster med familj :-( Men det är ju sånt som härjar nu..

Det där såg gott och uppfriskande ut..

Kilona har jag redan börjat karva av, eller försöker iaf :-)

Ha en fin dag..

Kram Mia
STENLYCKA sa…
Hejsan!
Den apelsinsalladen såg underbart god ut. Måste pröva att göra.Tack för recept!
Önskar dig en skön onsdag!
Kram Raina
Susann sa…
Den ser ju hur smarrig ut som helst, måste testa den en dag.
Du glömmer väl inte bort att vara med i utlottningen på en ekologisk handduk hos mej ?
Ha en fortsatt skön ledighet
// Susann

Populära inlägg