Olika sorters blommor...

... har vi omgett oss av de senaste dagarna. Här nedan ser ni min vän M:s födelsedagstårta. Vi firade henne i går kväll här hemma, typ en månad för sent men vad gör det =0) Jag gjorde en tårta med vaniljkräm och jordgubbar med vitt marsipanlock. Sen har min dotter varit igång igen (se förra inlägget) och gjort blommor och blad i marsipan som hon dekorerade tårtan med. Jag tycker att hon gjorde den jättefin!


Lite pilligt med marsipanen. Det gäller att ha tålamod =0)
Just den här 11-åringen har inte det så ofta nu för tiden men det här gick bra. ;0)

När jag var på Åsby sist så köpte jag en ny Hosta, de är något av en favorit och personligen tycker jag inte att man kan ha för många. Maken tycker liiite annorlunda ;0)
Men den här var så fin så jag kunde inte låta bli. Den heter "Guacamole" (ni förstår ju att man inte kan gå förbi en sådan växt!) och blommar på jättehöga kraftiga stänglar med ljust lavendelfärgade blommor som doftar fantastiskt! Den ska få stå i kruka vid nya uteplatsen så jag kan stoppa näsan i den närhelst jag har lust.

Annars är ju inte Hostorna något jag har i trädgården för blommornas skull direkt utan för de vackra bladen. De här är gul/gröna med mörkare grön kant.

I grävandet av den nya uteplatsen , där de döda tujorna stod, var jag ju tvungen att flytta en hel del växter. En av de stora ruggarna med höstanemoner fick flytta på sig. En del fick flytta ut till trädgården på landet och en del grävde jag ner i den nya rabatten. Fotade dem innan jag satte sekatören i dem. Var tvungen att offra blommorna för den blev ganska ledsen av flytten, det var ju dessutom supervarmt de dagarna.


Tycker att det är en vacker blomma men är nästan mest förtjust i knopparna.
Som små bollar.

Nu är uteplatsen snart klar. Jag har skrubbat bort all mossa från trappen med stålborste, målat räcket, jag har till och med rensat en del mellan stenarna! Men det måste vara det tråkigaste trädgårdsgörat ever! Fy bubblan! Men det blev i alla fall bättre. Maken har skyfflat singel som en besatt men nu så är det snart klart, får fota sen.

Imorgon börjar jag jobba igen, ska bli kul att träffa alla kollegor igen men det skulle vara ganska skönt att vara ledig ett tag till. Ja ja, eleverna kommer inte förrän nästa vecka så det blir en mjukstart på terminen.
Må så gott!
Kram
♡ Linda ♡

Kommentarer

Vad du håller på.;) Det kommer säkert att bli hur snyggt som helst i eran trädgård nu.;)Ha en skön vecka vännen. Kram Ulrika
Det var ett tag sedan jag hälsade på dig och hamnade på en "alldeles ny blogg". Kände inte riktigt igen mig, fint har du fått det=)

Mycket fina blommor bjuder du på. Vilket tålamod dottern har som gjort så vackra marsipanblommor. Både Hosta och Höstanemoner är vackra blommor.

Ha det gott!
Kram,
Regina

Populära inlägg