Potatis och purjolökssoppa med vitlöksbröd

Här kommer ett snabbt och enkelt recept, bra att ta till när man inte har så mycket tid.
Dessutom billig på saker som man ofta har hemma.


Med hösten kommer suget efter goda, varma soppor och potatis och purjolökssoppa är en favorit.
Gjorde dessutom vitlöksbröd på Ciabatta från dagen innan. 
Bra sätt att ta reda på bröd som börjar bli lite torrt och tråkigt.



Dela brödet eller skiva det. Blanda smör med pressad vitlök och lite örter efter smak, jag använde persilja.
Bred smöret på brödet och rosta i ugnen på ca  200°C tills det får fin färg och har blivit frasigt.


Skala och dela potatisen i mindre bitar. Ju mindre bitar desto kortare koktid. Koka i vatten och buljong. Jag brukar beräkna ca 2 potatisar/portion och ca 2 dl vatten/portion. 
1 buljongtärning på varje 5 dl vatten ungefär.
Sen brukar jag tillsätta några dl grädde om jag mixar soppan. Vill jag ha den klar brukar jag skippa grädden.



Ansa och skiva purjolöken, stek den i lite olja eller smör till den har blivit  mjuk och fått lite färg.
Tillsätt den i de kokande potatisarna.

När potatisen känns mjuka och färdigkokta brukar jag oftast mixa soppan.
Smaka av med salt och peppar och ev lite örtkrydda.
Persilja, mejram och kyndel passar bra till potatis.

Jag brukar ta några dl grädde om jag har, eller lite mjölk går också bra. Det rundar av konsistensen lite
Var försiktig med extra vätska, ta lite i taget. Du kan alltid späda soppan om den är stabbig men det är svårare om den blir blaskig.




Jag strödde lite färsk persilja över och serverade med det ljumna vitlöksbrödet.




Smaklig måltid!

Kram Linda



 

Kommentarer

Populära inlägg