Ta sticklingar av vindruvsranka och göra egna russin

Längs med söderväggen på huset vi nu har sålt har jag en vindruvsranka av sorten Seedless Einset

Foto: Bjurfors. Från prospektet när vi sålde huset i somras

Den är nog en 7-8 år vid det här laget och har gett bra med frukt i flera år. I år var våren kall och det märks, det är betydligt mindre och färre klasar i år än förra året.



Jag klipper den hårt varje vinter, i mellandagarna brukar vara lagomt. Då har den med säkerhet gått in i vila men inte vaknat till igen.Beror lite på var man bor. Risken med att beskära den när vårvärmen kommit igång är att saven har börjat stiga och plantan kan förblöda och dö.

Jag klipper den ända in mot grundstammen som jag format genom att leda den längs med ståltråd som jag vill ha den, ovanför och nedanför fönstren och altandörren. I år tog jag sticklingar för att försöka försöka den så jag kan ta med till nya huset. Vi hade ju börjat titta på hus redan i vintras och i tanken var vi på väg bort från huset så jag låg lite före händelseutvecklingen och det var ju tur 😊
 

Jag satte några i vatten först tills de fått rötter och sen i jord.  Några satte jag direkt i jord, och några satte jag i rotningsbriketter och sen i jord. De i vatten och de i rotningsbriketter tog sig. De som bara sattes i jorden rotade sig inte.
Jag köpte dessa: Rotningsbriketter

Plantorna har nu stått ute i kruka hela sommaren och nu ska jag ta med dem till nya trädgården och plantera. Jag sätter dem i pallkrage först över vintern, då kan jag bädda in med löv och fiberduk och fjäska lite första vintern. Så får vi se om några klarar sig och kan komma ut till en permanent växtplats till våren.


Den här sorten är kärnfri och mycket söt och god. Smakar nästan lite som smultron.


Vi äter mycket färskt, lägger i frukostfilen. 
Vi ger bort en del och resten gör jag russin av till vinterns müsli.
Har inte provat att göra saft, vin eller juice än.






Jag använder svamptorken. Det tar ganska lång tid då druvorna innehåller en hel del vatten.
I år , med dessa elpriser blev det nog ganska dyra russin är jag rädd, även om jag väntade till priserna gått ner en del och inte gjorde det när priserna var som högst. Beror ju lite på var man bor också.
Började med 10 timmar på 70° och sen gick jag ner till 65° i ytterligare 10 timmar.
Sen plockade jag ur de som var klara och sen körde jag resten några timmar till , typ 2-3 i omgångar till dess att de sista största var klara.


Ska det fortsätta så här så får jag nog prova att göra russinen i den vedeldade bastun i nya huset




Bra och gott blir det alla fall. Men det bygger nog på att man har en kärnfri sort. 
Mysigt att ha egna russin till lussekatterna och till vinterns müsli.
Ekologiskt och närproducerat så det heter duga 🤗
Förvaras i lufttät burk i skafferiet.

Har du vindruvor i din trädgård? Vad brukar du göra av skörden?

Kram Linda









Kommentarer

Populära inlägg