Gubbröra

Jag gillar inte sill! Men jag älskar gubbröra 🤩
Låter kanske konstigt för en del. Jag vet inte vad det är som gör det för jag tycker att det borde vara liknande smaker och konsistenser. 


Min favoritgubbröra är ett recept från Leif Mannerström som jag ändrat lite i. Jag har lagt till äpple, jag tycker att det är så gott med det lite syrliga krispet ihop med det salta. 

Fungerar bra som förrätt, tillbehör eller som här en lättare lunch. 



Så här gör jag:

Koka 4 ägg, hårdkokt, låt svalna och hacka sen i småbitar.
Hacka 2 askar matjessill i mindre bitar
Finhacka ett äpple
Grovhacka 2 msk kapris, jag använde liten kapris men det går lika bra med stora, hacka lite till bara.
1 röd lök finhackas och läggs i isvatten en stund ( ca 20 min)  för att mildra smaken och undvika bitterheten som kan bli.
1 knippe gräslök, finhackad
1 knippe dill, finhackad

1 dl majonnäs 
2-4 msk créme fraiche 
Tillsätt mer om du vill ha lösare konsistens. 

Smaka av med salt och peppar, salt behövs nästan inte för både matjessillen och kaprisen har bra med sälta.



Serveras på ett gott hårdbröd.



Det här var en ny  bekantskap, mycket gott! 



Smaklig spis ! 

Linda

Kommentarer

Populära inlägg