Äppelkaka med frosting och kanderade äpplen

Hej!
Gjorde en äppelkaka till personalfikat i veckan som blev riktigt bra. Tänkte dela med mig av receptet 👩🏻‍🍳
Passar bra nu när det finns gott om äpplen. Vi plockar från grannens träd som växer över på vår sida, det räcker gott och väl till husbehov 😊

Jag använde mitt vanliga recept på morotskaka men bytte ut de rivna morötterna mot rivna äpplen i stället. 
Saftigt, sött och gott. Som dekoration hade jag kanderade äpplen. Hittade en instruktion på Instagram hos @erikasfikastund 



Skiva äpplen tunt med mandolin eller osthyvel, koka i sockerlag ( hälften vatten, hälften socker) tills de mjuknat och blivit genomskinliga. Tillsätt lite livsmedelsfärg i lagen om du vill få äpplena lite rosa. Torka av och lägg på plåt med bakplåtspapper. Sätt sen in plåten i ugnen för att torka. 75grader i ca 4 timmar. Då stängde jag ugnen och sen fick det svalna där inne över natten. 



Äppelkakan:
4 ägg

4 dl strösocker

4 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 msk bakpulver

2 tsk malen kardemumma 

2 tsk malen kanel

1 tsk malen ingefära

2 dl rapsolja

3 rivna äpplen

Frosting:
100 g rumsvarmt smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
Kanderade äpplen

Gör så här:
 Börja med att sätta ugnen på 160°c och smörj en stor rund form, typ springform. 
Vispa ägg och strösocker poröst med elvisp.
Tillsätt de torra ingredienserna och rör ihop.
Rör ner olja och rivna äpplen, vänd runt till en jämn smet utan klumpar.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca. 40 minuter.
Tag ut och låt svalna helt innan du breder över frostingen.



Frostingen:

Vispa samtliga ingredienser med elvispen till en klumpfri smet. 
Bred frostingen på kakan och dekorera med de kanderade äpplena. 




Lycka till!
Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg