Mazarinkaka

Imorgon är det jag som står för personalfikat och jag tänkte bjuda på mazarinkaka. 
Det var länge sedan jag bakade den. Receptet har funnits i min handskrivna receptbok i ca  27 år och är en 
riktig favorit som kan dekoreras efter behag eller säsong 😊


Mazarinkaka
Sätt ugnen på 175 grader

200 g smör (rumsvarmt)
3 dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
5-6 droppar bittermandelolja
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl kall mjölk

Visa ihop allt till en smet med elvispen.
Den blir lite grynig på grund av att smöret och mjölken är kall men det ordnar upp sig i ugnen sen 😊
Se till att alla mjölklumpar är borta bara.

Smöra och bröa en rund sockerkaksform (1,5liter)


Grädda sen i nederdelen av ugnen i ca 40-50 minuter.
Kolla med en provsticka i mitten.


Låt den svalna lite innan du vänder på den.
Låt svalna helt innan du lägger på glasyren.

Glasyr
3 dl florsocker
Några msk kallt vatten

Rör ihop till en fast glasyr.

Häll den mitt på kakan och fös den försiktigt ut mot kanterna.
Pynta med strössel om du vill, annars kan du låta den vara utan som dom vanliga små 
mazarinerna man köper i affären. 


Lycka till 👩🏻‍🍳

Linda

Kommentarer

Populära inlägg