Pavlova

Igår var det familjemys med ursprungsfamiljen hos min syster i Örebro.
Mina föräldrar , syskon med respektive och alla barn utom ett. 
Vår Noa var hemma och jobbade men annars var vi alla 19 på plats. Supermysigt 💕
Vi körde grillbuffé med allt möjligt gott och jag tog med mig pavlova till efterrätt.



Här kommer receptet om du vill baka själv 👩🏻‍🍳

Pavlova, 1 stor

2,5 dl äggvita ( jag köpte en flaska med bara äggvita men det går lika bra att separera vanliga ägg, då behöver du 8 äggvitor)
4 dl strösocker

Vispa äggvitorna till ett fast skum
Tillsätt strösocker lite i taget under fortsatt vispning




Jag ritade ut hur stor botten fick vara för att det skulle få plats på mitt stora Bruka-fat. 
Det är lätt att frakta. 



Bred ut smeten till en botten.



Sen spritsade jag toppar runt kanterna för att få en upphöjd ”sarg” för alla godsaker sen.
Man behöver inte spritsa, det går lika bra att klicka ut smeten i högar för det syns knappt när man lägger på allt smaskigt uppe på sen.



Sista smeten fick bli lösa maränger i hörnen till sonen som missade kalaset i Örebro.



Sen in i ugnen, längst ner , sätt ugnen på 170 grader.
Sätt in plåten och sänk till 150 grader.
Grädda ca 45 minuter, stäng sen av värmen men låt marängen stå kvar i ugnen till dess att den svalnat helt.
Min fick stå kvar över natten.



Resten gjorde jag på plats hos min syster.
Klickade  ut en drygt halv burk lemoncurd( blandade i lite vatten för en lösare konsistens och mer ”klickvänlig”)
Vispade 5 dl grädde och bredde ut ovanpå och garnerade sen med bär.
Jag hade hallon, blåbär och bigarråer men här kan man använda vad man vill och gillar.



Flagad mandel hade säkert varit gott också, eller hackade pistagenötter.



Mamma hade tagit med sig drömmar och morotskaka också. Supermumsigt!



Vill man göra en mindre pavlova ( vanlig rund för ca 10 pers) kan man göra den på 5 äggvitor och 3dl socker.
Vi var som sagt 19 personer och jag tror att alla smakade lite av pavlovan 😊

Lycka till!
Linda

Kommentarer

Populära inlägg