Skördetid

Den varma hösten har varit toppen för frukt och bär i trädgården :)


För första året kan vi skörda egna vindruvor av sorten Einset.
Plantan är inne på sitt 3:e år nu om jag minns rätt. Förra sommaren han vi smaka en vindruva var, jag och maken. I år räknade jag till 15 klasar. Söt och god, nästan kärnfria och med en smak av smultron.
Växer mot söderväggen ( zon2-3 )


Björnbärsplantan är nog 8-9 år gammal. Det är en avläggare från en planta mina föräldrar hade i sin förra trädgård. Taggfri, fri från mjöldagg och väldigt god. Den förser mig med bär till frukostfilen fram till första frosten :)


Några nävar till kan jag nog plocka av de amerikanska blåbären men sen är säsongen över för den här gången. Gott att äta som dom är men hamnar oftast i frukostfilen eller i fruktsallad eller som garnering på efterrätter. Det är ju så läckert att dom är så stora.


Årets godaste tomater är dessa körsbärstomater, Berry garden, från Plantagen.
Några till kan hinna mogna, sen blir det tomatmarmelad på sista gröna tomaterna.


Har plockat många korgar äpplen i mina föräldrars trädgård senaste veckorna och nu ser vi fram emot att det ska bli must av sista trädets frukt. Vitaminshots under höst och vintermånaderna :)

En bra odlingssäsong i år :)

Kram Linda







Kommentarer

Men åh vad härligt med en massa egna bär och frukter! Ser fantastiskt ut! :)
Ditte sa…
Vad trevligt med så mycket gott och egenodlat i trädgården. Förstår att du njuter av detta.
Härliga och lockande bilder!

Populära inlägg