Zucchinipasta med färskostkräm

Vi fortsätter semesterlunken här hemma, latar oss , fixar lite, 
åker båt, badar i poolen och myser. 
Det är väldigt varmt så det blir inga hastiga rörelser ;)

Idag blev det vegetariskt till middag. Såg ett klipp på tv för ett tag sen med någon som lagade något liknande. Jag tror det var Paolo Roberto.
Så det här blev min variant utifrån hur jag mindes det hela.....


Det hela grundar sig i att jag har skördat min första zucchini i trädgården ( jippi) och funderade på hur den skulle komma till användning på bästa sätt :)
Då kom jag i håg det här receptet, tyckte det lät gott då och det blev det verkligen.
Det får bli repris när nästa zucchini är mogen!
Då kanske mina tomater har mognat också :)


Du behöver:
1 zucchini 
1 ask körsbärstomater
4 nypor basilika
1 citron
1 vitlöksklyfta
1ask färskost
Riven permesanost efter smak och behov ;)
Pasta 

Börja med att hacka zucchinin i små bitar och lägg i en sil.
Strö salt över så överskottsvätskan rinner ur, tar ca 10-15 minuter.


Halvera tomaterna och kläm ur saften, annars blir såsen för vattnig.


Dela i mindre bitar.

Blanda färskoströran.
Färskost, rivet skal av citronen, hackade basilikan, salt och peppar.
Blir den stabbig kan du späda med lite av pastavattnet lite senare.


Nu är det dags att steka grönsakerna men sätt på pastavattnet först.

Stek sen zucchinin i olja och den pressade vitlöken, jag tog chiliolja för lite mer sting.
Den ska bara stekas en liten stund, vi vill inte att den ska bli för mjuk.
Lägg den i en skål och sen gör du likadant med tomaterna. Salta och peppra.
Blanda i hop och dra åt sidan tills pastan är klar.
Riv parmesan och klyfta citronen ( den du använde skalet på) under tiden.


Använd ev lite av pastavattnet för att späda färskostkrämen med nu innan du häller av pastan.
Det finns mycket stärkelse i det vattnet som är bra till såsen.

Sen är det bara att montera ihop maträtten.
Häll av pastan, rör ner det i grönsaksröran.
Servera med riven parmesan, pressad citron och färskoströran.
Smaskigt värre! 


Nu har solen gått ner bakom träden så nu är det superskönt här på altanen.
Blir nog sittandes en stund till här.... 


Har fått sällskap av valpen också, hon har haft det varmt idag.


Kram på er!
Linda och Zelda











Kommentarer

Populära inlägg