Rådjursgryta med trattkantareller

Vilken härlig söndag!
Soligt och ganska varmt för att vara oktober.

Jag och svägerskan tog en tur runt 5 km-spåret på Björnön med hundarna
 på förmiddagen men sen hade vi en riktigt skön slapp söndag.


En helt ledig dag passar bra för långkok.
Största grejen med långkok är ju att komma i håg att ta
 fram köttet ur frysen då det tar ett tag att tina.
Sen sköter det sig ju nästan själv ;)

Älgjakten börjar ju den här veckan så nytt kött kommer att ramla in
 den närmaste tiden, alltså måste man äta upp det "gamla".
Vi hittade ett rådjurslår längst ner i botten på frysboxen som var från 
vintern 10/11 som verkligen behövde ätas upp.


Jag skar av köttet och gav benet till Tindra.
Hon höll sig sysselsatt resten av dagen :)


Mycket kött blev det!
Närmare 2 kilo skulle jag gissa.
Räcker hela veckan ;)

Om någon vill testa så var det så här jag gjorde:
Stek köttbitarna i stekpanna så att de får färg, krydda efter smak.
Jag använde chilisalt och peppar.


Lägg över allt i en stekgryta. 
Slå på vatten och vin så att det täcker köttet
Jag tog ca 3 dl rödvin och resten vatten.
2 buljongtärningar ger lite extra mustighet.
Vill man ha grönsaker i så passar morot och palsternacka fint.
Grovhacka dem då och låt dom koka med sista timmen.
Man kan även låta dom koka med delade i halvor så att de 
avger smak och sen ta upp dom innan man reder av.


Jag skivade en gul lök, fräste på den lite i stekpannan 
och la sen över den i grytan med köttet.
För att få lite sötma klickade jag i ca 1 dl svartvinbärsgele.


Nu fick den puttra i närmare 2 timmar 
på låg värme medan jag gjorde annat.
Jag kokade ris till och medan det kokade tillsatte 
jag en 1/2 burk inlagda vitlöksklyftor och ca 2 dl 
trattkantareller till grytan. Jag redde av med lite potatismjöl
 och 1 burk creme fraîche.
 Smakade av med soja, salt och peppar

Servera med en grönsallad eller en råkostsallad.


Mycket mumsigt :)
det smälter i munnen!

Kram Linda


Kommentarer

Britt Jonsson sa…
Detta låter jättegott! Måste använda ditt recept. Jag har mycket rådjurskött tänkte blanda med älg, vad tror du om det.
Tack för receptet Linda! Jag hör av mig och berättar om hur det smakade!
Britt
Kul att du vill testa Britt! Jag har gjort varianter på både älg, hjort och rådjur så blanda går utmärkt! Lycka till! / Linda

Populära inlägg