Fikon & valnötsbröd

Ofta när jag bakar bröd blir det utan recept. Jag bakar på den berömda höften ;0)
Så därför blir detta inte riktigt ett regelrätt recept (det var inte det förra med lammet heller egentligen då jag sällan vet hur mycket jag har tagit av varje sak för att jag går på känsla) men jag hoppas att det blir tillräckligt bra för att ni ska våga testa för det blev himla gott!

Så så här gjorde jag:

Jag hade fikon kvar sen i julas som det kändes tråkigt att slänga, men ingen av oss är jätte förtjusta i torkade fikon så ett bröd får det bli tänkte jag.


Jag gjorde degen på 1 pkt jäst och ca 7-8 dl vatten tror jag, lite olja och salt.
Jag strödde i linfrön och solrosfrön, kanske en 1/2 dl av varje och sen hade jag i mjöl tills det var en väldigt lös och klibbig deg. Då fick den jäsa, ca 30 minuter.

Under tiden blötte jag upp fikonen, 10 st, de fick stå i lite kokande vatten så att de blev mjuka och fina. Jag klippte bort den hårda toppen på varje fikon också.
När det jäst klart klippte jag i fikonen i små bitar och smulade i en halv liten påse valnötter jag hade kvar. Rörde runt det så att det blandades och sen i med ca 2 dl mjöl till. Degen var fortfarande väldigt lös och gick inte att hantera med händerna utan fick skrapas med slev ner i en liten långpanna med bakplåtspapper. Klappade ut den med lite mjöl på händerna och så fick den jäsa igen, ca 40 minuter. Gräddade sen i 150° i ca 50 minuter, drog på lite mer värme mot slutet för att få lite mer färg och skorpa på brödet.


Sen skar jag upp det i 4 "limpor"
Eftersom man gör degen så lös och det får jäsa ordentligt
blir brödet saftigt och fullt med luftbubblor.
Valnötter i bröd har jag alltid gillat, de ger både smak och en härlig konsistens. Fikonen i sin tur ger sötma till brödet och jag gillar dem mer i bröd än att bara äta dem torkade som de är.


Det blev ett bra experiment och även om jag inte kan återge exakta mängder så har jag det i alla fall på pränt så att jag kan göra om det =0) Brukar uppmana mina elever i Hemkunskapssalen att våga prova tillsätta lite allt möjligt i brödet och prova sig fram men det är viktigt att skriva ner, i grova drag i alla fall, annars kanske man aldrig hittar tillbaka till det där supergoda man gjorde ;0)

Hur gör ni?
Följer ni alltid recept,
eller vågar ni vara lite wild and crazy?

Kram Linda

Kommentarer

Populära inlägg