Baileyskakor

Hur har ni det? Är ni lediga?
Jag och barnen är hos mina föräldrar ett par dagar medan maken och hunden håller ställningarna hemma. Både barnen och jag slappnar av väldigt här. Jag hasar runt i velourdress och myser. Mina föräldrar är i flyttartagen så dessa dagar ägnar vi åt att packa sådant som inte används så ofta. Min mamma har ganska gott om porslin och glas.... det kan vara så att det är ett intresse jag har ärvt ;0) Så här packas det... varvat med fikapauser =0)

Slänger med ett recept på en av mina favoritkakor...


Baileyskakor
Slå på ugnen på 175 grader.
200g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
3 msk Baileys
ca 100g mörk choklad
Rör ihop smör och socker till en smidig smet. Blanda alla torra ingredienser för sig.
Häll ner sirap och Baileys i smör-sockret och rör ner mjölblandningen lite i taget, annars är det svårt att få en smidig deg. Det går att lägga ut degen på mjölat bakbord och knåda den lite.
Sen grovhackar du chokladen och arbetar in den i degen.
Rulla små bollar av degen som du plattar ut på en plåt med bakplåtspapper. Det blir ca 15-20 st beroende på hur stora du gör dem.
Grädda ca 12 minuter, mer om du gör större cookies.


Nä nu är det dags att packa lite till.... eller en påtår först kanske....
Ha en fortsatt bra vecka =0)
Kram Linda

Kommentarer

Mmmm så gott det lät för en som jag som gillar både choklad och baileys, sen bör jag ju inte äta det.. Fast jag sparade hem receptet för de måste testas.. Tack tack..

Kram Mia
Patricia sa…
Nej något sportlov har jag inte, men ledig på onsdagar är jag alltid och det är skönt. Mina barn är ju vuxna så något sportlovsfirande har det inte varit här på flera år .. =)

Men åh vilka goda kakor du bjuder på, de lät riktigt goda och ser riktigt smarriga ut .. =)

Kram Patricia
Margot sa…
Här hade vi sportlov vecka 8, och eftersom jag också jobbar i skola fick jag vara ledig hela veckan, otroligt skönt! Så denna veckan är det jobbet som tagit den mesta tiden men nu ska det bli skönt med ledig helg:) Vilka mumsiga kakor du bjuder på, det receptet måste jag spara:)
Ha en skön helg!
Kram Margot
På den här sidan hittade jag en massa gottit och nu fick jag lust att baka helt enkelt! =)
Hoppas veckan har varit bra!
//Helena
Mysigt med sportlov,nu är det bara några dagar kvar på lovet.Tack rara du för dina värmande kommentarer inne hos mig.Ha en fin dag.Kram ulrika
Linda sa…
Åh Bailys-kakor! Låter ju ruskigt gott! Måste absolut testa!

Härligt att ni fått mysa och ta det lugnt nu på sportlovet!

Kram Linda

Populära inlägg