Kallskuret

I helgen så var min kusin med fru på besök och vi mumsade på lite kallskuret på kvällen. Tänkte att jag skulle visa lite vad det blev. Kallskuret är ju väldigt smidig mat för det går att förbereda och man kan umgås med gästerna i lugn och ro. Jag köpte lite lufttorkad skinka och sen skar jag upp en bit rökt rådjur som jag hade i frysen men det går ju bra med vilka skinksorter eller korvar som helst.



Till detta gjorde jag en pastasallad som bas. Kokt pasta i valfri form, men jag använder oftast pastaskruvarna av någon anledning. Skölj den så den svalnar lite och blanda den sen med några matskedar pesto. Sen blev det en näve ruccolasallad och ett gäng körsbärtomater med lite riven parmesan på toppen.


Ost, kex och vindruvor är ju god och trevlig samvaro-mat som man kan
plocka och äta av långt efter man egentligen är mätt.


Trädgårdens sista körsbärstomater skar jag i klyftor och blandade med olja, salt och peppar och lite oregano och timjan från kryddrabatten. Serverade detta med bruschetta och lite vitlök att stryka över brödet om man ville.


Provade en ny sallad också, ganska många moment men god och bra att förbereda innan.

Insalata di Mulinciani alla Pina

eller helt enkelt

Auberginesallad

1 aubergine
1/2 röd lök
1 rostad paprika
2 msk färsk mynta
1 vitlöksklyfta
rivet citronskal
salt & peppar
3 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger

Dela auberginerna på längden och skär dem i centimetertjocka halvmånar.
Pochera dem i 8 minuter i lättsaltat vatten. Ta upp dem, skölj och klappa dem torra med hushållspapper. Blanchera den skivade löken i samma vatten som du använde till auberginen.
Rosta paprikan i het ugn på gallret tills skalet svartnat. Skölj under kallt vatten så är det lätt att få bort skalet. Dela och ta bort kärnor och membran. skär i bitar.
Varva aubergine, paprika och lök på en tallrik.
Blanda hackade myntablad, hackad vitlök, rivet citronskal, salt och peppar med olja och vinägern. Ringla över salladen och låt stå ca en timme innan servering. Smakar bäst rumstempererad.

Kram Linda

Kommentarer

STENLYCKA sa…
Hej Linda!
Åhh.. vad det ser gott ut och vad praktiskt när man vill bjuda på något utan att hela tiden stå vid spisen. Jag tycker alltid det är svårt att hitta på något nytt att bjuda vännerna på. Men nu skall jag testa ditt recept. Tack !
Kram och ha en bra fortsättning på tisdagen, för min del bär det av till jobbet för i kväll är det kvällsöppet på biblioteksfilialen.
Raina
Emmas utsikt sa…
Vet du vad...jag dräglar... gud så gott!

kram
emma
Vad mycket goda tips! Jag älskar kallskuret och speciellt buffémat, lite att plocka med. Mums!

Härliga inbjudande bilder!

Ha det så fint!
Kram,
Regina

Populära inlägg