❧ Pyssel ❧

Efter en skön dag på isen med pimpling, korvgrillning och snögubbebygge är både barn och vuxna ganska nöjda. Trötta och rödmosiga sitter vi nu i paltkoma här efter att ha ätit palt med lingonsylt och stekt fläsk.

Efter en sådan här dag orkar man inte så mycket men barnen har pysslat lite, "degat" med play-do-lera och målat påskkort. Ett är säkert, vi kommer alla att sova gott i natt!

Så här gör du lätt din egen play-do-lera:

Play-do-lera


5 dl kokande vatten

1 1/2 msk matolja

2 msk alun (köps på apoteket)

2 dl salt

ev. karamellfärg


Blanda allt utom mjölet så att du får en jämn färg på degen,

tillsätt sen ca 5 dl vetemjöl

tills du får en deg som blir smidig att ”dega” med

Förvaras svalt i en plastpåse


Kram på er!
❤ Linda ❤

Kommentarer

STENLYCKA sa…
Låter som en helt underbar dag. Vad hungrig jag blir när jag läser vad ni har ätit, palt som är så gott.Ha nu en skön kväll!
Kram Raina
Inas sa…
Hej Vännen!
vid härligt ni verkar ha haft det idag, och palt med vilken fest. Ha en underbar kväll. kolla gärna in min nya tävling på min smyckesblogg inassmycken.blogspot.com kram Ina
Vad mysigt ni har haft det..
ser härligt ut med leran, det var längesedan man gjorde sån lera hemma, nu är ju barnen för stora..

Kram mia
Vilken härlig dag ni har haft, kan verkligen tänka mig att ni sovit gott. Fick ni någon fisk? Play-do-lera är så roligt för barnen att leka med, jag vet att mina gillade när den var nygjord och fortfarande lite ljummen.

Kram,
Regina
Syster Yster sa…
Jag vill minnas att vi gjorde lera och sålde på julmarkanden....jo Mattias gillar verkligen at ha fem katter här. Eller rättare sagt så gillade han inte iden före det blev så men faktiskt så går det bra. dom är mest med pappa i hans rum. Vad gör man inte...han flyttar nästa vecka kommer kännas rätt konstigt det oxå..
Kram
Anette
Unknown sa…
Låter som en riktigt toppendag! Kommer in för att önska dig en trevlig helg! Kram Lenita
Stenbullar sa…
Ett tips: play-do lera kan med även färgas med crepe-papper om man vill prova nya spännande nyanser, blötlägg en bit i det varma vattnet och fiska upp "skräpet" innan du blandar vidare. Har du inte erbjudit dina stora och små vänner majsstärkelse-slime tycker jag att det är dags att prova. Kolla in på min blogg stenbullar för pedagogisk instruktionsfilm!

Populära inlägg