En fixardag...

Idag blev en riktig fixardag. Vi har varit ute i stugan och satt in en ny ytterdörr som ska hålla värmen inne i huset i vinter. Det blev jättefint! Till fikat svängde jag ihop snabba winerbröd med hjälp av barnen som plockade vinbären. Superlätta att göra och populära även i barnamagar =0) Bären går ju att variera i det oändliga...
Gör så här:
Tina smördegsplattor och skär i lagom portionsbitar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Snitta en ram ca ½cm in från kanten runt hela smördegsbiten för att de ska orka resa sig i ugnen. Klicka ut lite marsansås på varje platta och lägg på lite bär (i det här fallet, vinbär) Sätt in i ugnen (ca 250 grader) tills de fått fin färg. Pudra med lite florsocker innan servering.
Smaskens vill jag lova!Sen blev det lite fix här hemma, skåpet är nu grundat och ska bara strykas 1 gång till sen är det färdigt att flyttas in i sovrummet. Maken målar plankor till sista snutten på planket och staketet runt poolen, jag ska visa när det är färdigt. Jag har röjt lite i betongverkstaden, tänk vad man kan stöka till det, det är ju en lite kladdig hobby jag har skaffat mig =0) Sen var det massa tvätt som skulle vikas, fy va tråkigt! Tvätta går bra tycker jag men vika in i lådor och skåp är verkligen urtråkigt!
Till kvällsmat blev det bakad potatis med räkröra. En enkel röra som är god på toast som förrätt eller till utflyktens baugette. Men i kväll blev det till bakpotatisen alltså...
Gör så här:
Blanda 2 burkar lätt creme fariche med
lite hackad purjo
1 burk röd rom
2 burkar avrunna räkor (ca 340 g)
salt och peppar
riven parmesanost efter tycke och smak
Det blir ganska mycket men här är det lite av en favorit så skålen slickas nästan. Man äter galant 4 personer av detta till bakpotatis och på macka räcker det till ännu fler!
Må så gott!
Kram L

Kommentarer

Patricia sa…
Skönt med ny ytterdörr, det måste vi med fixa här hemma för det drar nåt förskräckligt på vintern...snacka om att elda för kråkorna.. =)

Åh va enkelt o smarrigt dina Wienerbröd lät, måste jag prova någon gång.

Jag håller med dig...jag tvättar gärna, och hänger gärna tvätten med, men sen...åhhh så tråkigt det är att ta ner tvätten och vika och dela ut i familjens garderober...bläää... =)

Må så gott!
Kram Patricia
Viola sa…
SÅ mkt gott det var här idag då...tur jag äter min smörgås..när jag ser detta..ska snart ge mig iväg till Värmland, ha en skön vecka och titta in och pröva lyckan, kramen
Vilka smarriga wienerbröd lät det ska jag testa någon gång.Vilken god räkröra ska jag oxå testa någon gång.Ha en mysig måndag och 1000 tack för goa recept.Ha det gottkramizar ~~~~RITA~~~~~.
Så gott det lät, måste nog pröva.
Kram Agnetha
Vad mycket härliga mat tips du bjuder på.Ska nog prova några av dom. :)Ha en härlig måndagkväll. Kram på dig vännen. Ulrika

Populära inlägg