15 år tillsammans!

Idag firar jag och min man 15-årig bröllopsdag. Jag är glad att han har stått ut med mig och mina infall och projekt under den här tiden och hoppas att han gör det även i fortsättningen. Det är en förmån att ha någon som älskar mig, känner mig så väl och ändå älskar mig med mina fel och brister. Lite extra smaskigt måste man ju ha när man firar..... Vi tjuvstartade igår redan med en smaskig pannacotta!Jag tycker att den är så vacker med de olikfärgade lagren av smaskigheter =0)
Dessutom är den busenkel och kan förberedas dagen innan om man ska ha gäster så den är verkligen en favorit. Så här gör man:
Pannacotta
(an räknar lite drygt 1 dl /person så det är bara att öka på om man är flera)
7½ dl grädde (mellangrädde går också bra)
6 gelatinblad
1 vaniljstång
3/4 dl strösocker
Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten så att de sväller
Blanda grädde, socker och vaniljstången i en kastrull, snitta upp stången så fröna kan rinna ut i grädden. Värm till strax under kokpunkten under omrörning. Ta av kastrullen från värmen och skrapa ur vaniljstången. Rör ut gelatinet i gräddsmeten tills det löst sig. Fördela i portionsformar och ställ kallt så att det stelnar, minst 2 timmar i kylen behövs.
Sås
Koka och mosa valfria bär med lite socker, men inte för mycket, det är gott med lite syrlig brytning mot den söta, vaniljsmaken. Låt den kallna och häll den över den stelnade pannacottan så får du den vackra randningen. Pynta med lite fin choklad eller citronmeliss
Lycka till!

Annars så är det full fart i betongverkstaden...


..blir ju lite mer tid för sådant nu under sommarlovet!

Solen tittade fram igår så barnen var snabba ner i poolen


Nu hoppas vi bara att inte midsommar regnar bort för oss!
Tar lite semester från bloggen ett tag nu och ska mysa med familjen!
Hoppas ni får sköna dagar i solen!
Kram L

Kommentarer

Marina sa…
Grattis til er dag!

Den där pannacottan ser supergod ut. Mmmmm...
Trevlig mdsommar!
Grattis på Bröllopsdagen!!!
Trevlig Midsommar!
Kram Agnetha
Grattis till er båda..
Visst är det en härlig förmån att ha någon som älskar en trots att man är som man är :-) Och att få älska tillbaka..

Önskar dig och din familj en bra midsommar..

Kram
Mia
Sara sa…
Pannacottan såg underbar ut... Trevlig midsommar!
Anonym sa…
Grattis på bröllopsdan!! Men vad är det jag ser...inga friterade räkor, ris och sötsur sås...och var tog min inbjudan vägen egentligen?? ;o) Hoppas ni får en bra dag...och du, NJUT och ta det lungt! Pussar och kramar Lovisa
Syster Yster sa…
Stort grattis på bröllopsdagen! Ha en skön midsommar! Själv är jag sååå trött och i stort behov av semester men få vänta fyra veckor till.

Anette
Färjtorp sa…
Hej.
Grattis på bröllopsdagen!

Oj så mycket fina betongsaker! Det blir ju så fint att dekorera med.

Trevlig midsommar.
kram johanna
Patricia sa…
Ja pannacotta är fantastiskt gott.. min svägerska brukar göra en saffranspannacotta som är himmelskt god.. =)

Ha en skön midsommar!
Kram Patricia
Grattis till erna bröllopsdag.Visst är det väl härligt att det finns någon som älskar en för den man är .Vad gott med pannacotta.Ha nu en underbar midsommar kramiz ~~~~RITA~~~~.
Anonym sa…
Ett sent grattis på bröllopsdagen!!!
Hoppas Er dag blev bra. Själv firade jag 22 års jubileum för inte så länge sen. Gött när man hänger ihop så länge...det blir bara bättre och bättre:) Ha en riktigt trevlig midsommar och njut av sommaren så mycket det bara går!
Kraam
STENLYCKA sa…
Ett försenat grattis på bröllopsdagen.
Här hos Stenlycka har lugnet lagt sig efter en stressig vecka och särskilt igår då man skulle handla midsommarmaten och det hade alla andra kommit på också.
Så det var vi alla i samma mataffär, på samma bilparkering och vi skulle ha ungefär samma saker, så det var kö vid sill, dill, potatis, jordgubbar och på systemet.
Men nu har jag bara tagit det lugnt. Solen skiner och i kväll skall vi till goda vänner och bara ha roligt.
Önskar dig och din familj en underbart härlig midsommar och en skön ledighet. Jag hoppas solen lyser även hos er.
Många Kramar
Grattis! Det är starkt jobbat, och så mycket fint du gjutit. Pannacottan ser så god ut, har aldrig vågat mig på det men ska nog följa ditt recept. Ha det bra, kram Eva.
Grattis! Härligt:)
kram lallis
Grattis! Vad gott det såg ut,måste nog prova. Ha en skön ledighet. Kramar Ulrika
Katarina sa…
Det där såg riktigt mumsigt ut. Har faktiskt aldrig gjort egen pannacotta, man kanske skulle prova. Ha det så bra och njut av solen!
Kram Katarina
Jo visst har den hittat till mig! Har tagit kort sen glömde jag lägga ut den på sista inlägget. Gud så söt den var!
Ha det gott i värmen! Kram Agnetha

Populära inlägg