Vakthund eller jakthund??

Svängde ihop en krans av eukalyptus igår som fick sällskapa med den nya hissgardinen i köket, det såg lite bart ut innan. Det luktar fantastiskt och doften satt kvar i fingrarna hela kvällen. Spanar efter lagoma pressglasskålar som ska få bli en liten hängande fönsterlampa i samma fönster, vi får väl se hur det går...
Förra natten vaknade vi av att vår hund började gruffa i sin sovhörna. Hon är en jakt hund men en icke skällande sådan, så det mesta vi hört från henne är små gruffande läten. Det var så hon väckte oss , gruffande. Vi har haft en del inbrott på vår gata de senaste veckorna så J var genast på benen för att kolla läget men kunde inte se något så han kom tillbaka till sovrummet. Han blev stående vid fönstret och väste till mig -kom å kolla! Måste erkänna att jag var mycket tveksam men J stod på sig -Du måste se det här! Jag tassade försiktigt fram till fönstret och kikade ut genom gardinen. Där ute på gräsmattan står en stor älgko och mumsar på vår björk! Enormt stora djur måste jag säga. Klart att hunden reagerat hon måste ju ha sett hur det rörde sig utanför fönstret. Frågan är om hon skulle ha reagerat likadant om de varit en tjuv eller om hon viftat på rumpan och förväntat sig godis då. Vi intalar oss att hon skulle ha markerat hursomhelst, det känns tryggast så!


Morgonen därpå var barnen imponerade över spåren som älgkon lämnat efter sig, ända tills de såg lorthögen utanför lekstugan... -Vem ska plocka upp det här????
Ha nu en riktigt skön helg allesammans!
Kram L

Kommentarer

Hi,Hi ni får väl dra lott om vem som ska plocka upp. Så fint du har det i fönstret! Ha en bra dag, kram Eva.
Syster Yster sa…
Vad fint det blev med gardinen. Kul med älgbesök. Jag mår bättre nu men phu.... vad jobbigt.
Kram Nettan
Vilken jättefin hissgardin!! Gjort den själv antar jag? Alla är så duktiga på att sy egna hissgardiner. Jag måste prova själv men vågar inte riktigt haha.

Ha en fin lördag kväll Linda. Kram Josefin
Viola sa…
Jamen det bådar ju gott att hon varnar, min stora labbe han är en riktig vakthund, ger ordentligt med skall om någon kommer på grusgången eller om det ringer på dörren och han låter verkligen respektingivande, bor ju en del ensam ute i skärgården och skulle aldrig göra det om in min stora vakthund Otto fanns med, ha en skön helg, kram
Anonym sa…
Va spännande! Vi har ju också hund och har även vi funderat på hur hon skkulle ragera om någon höll på att bryta sig in. Skälla tror jag (även om hon itne är skällig av sig).
Kram Marina (Marinas trädgård)

Populära inlägg